Dålig koll på utbetalningarna
Försäkringskassan behöver göra något åt sitt kontrollarbete. Den slutsatsen drar Statskontoret efter att ha utrett kassans arbete mot felaktiga utbetalningar.
Försäkringskassans kontrollarbete saknar helhetssyn. Ansvaret för kontrollerna är uppdelat på flera organisatoriska enheter. Utveckling, uppföljning och prioriteringar av kontrollarbetet är inte samordnade. Det leder till svårigheter att styra kontrollverksamheten och att fördela resurser rätt mellan olika typer av kontroller, skriver Statskontoret.
Försäkringskassan framhåller ofta de kontroller som görs i efterhand, när misstanke om brott redan har uppstått. De kontrollerna fungerar bra, anser Statskontoret. Men ska kontrollarbetet som helhet vara effektivt krävs att de förebyggande insatserna förbättras.
Enligt Statskontorets utredning är den interna kontrollen av handläggningen bristfällig. De enskilda handläggarna följer inte alltid upp signaler om felaktiga utbetalningar och misstankar om brott - och anger tidsbrist som orsak till att de inte gör det. Handläggarna har uppfattat att snabb handläggning har stor prioritet inom Försäkringskassan.
Andra orsaker till bristande kontroll är brister i IT-system, svårigheter att få tag på information om de försäkrade och krångliga regler.
”Försäkringskassan behöver vidta åtgärder för att stärka sitt kontrollarbete. Som åtgärder föreslår vi bland annat att kontrollarbetet samordnas, bättre förutsättningar för handläggarna att genomföra kontroller och åtgärder som syftar till att förstärka drivkrafterna till kontroller”, skriver Statskontorets generaldirektör Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.