CSN kör över facket

CSN2009-01-13

Centrala studiestödsnämnden, CSN, kommer att införa samtalsmätning mot personalens vilja. Arne Mellqvist, ordförande för ST vid CSN, är orolig för hur mätningarna kommer att påverka arbetsmiljön.

I nummer 14/2008 skrev ST Press om CSNs planer på att införa samtalsmätning.

– Den artikeln och efterföljande debattartiklar gav stort eko och fokus på frågan, berättar Arne Mellqvist, ordförande för ST vid CSN.

Men trots det och hård kritik från såväl ST som Saco har förhandlingarna med arbetsgivaren slutat i oenighet. CSN kommer att införa mätning av antalet samtal och samtalens längd.

– Det är lätt att mäta kvantitet, svårare att bedöma kvalitet, säger Arne Mellqvist.

Chefer ska kunna lyssna

CSN kommer även att införa så kallad medlyssning, att en chef lyssnar på sina anställdas samtal med kunderna.

– Jag är orolig för hur mätningarna kommer att påverka
arbetsmiljön, stressen och öppenheten, säger Arne Mellqvist.

Enligt Datainspektionen är det tillåtet att övervaka de anställdas samtal under vissa förutsättningar. Men det ska göras med ett så litet integritetsintrång som möjligt.

– Personuppgiftsbehandlingen måste uppfylla ett berättigat ändamål, som måste vägas mot den enskildes rätt till integritet, säger Agneta Runmarker, dataråd på Datainspektionen.

Avgörande är motivet till mätningarna, hur de genomförs och hur resultaten används.

Ökad effektivitet kan vara ett relevant skäl, enligt Agneta Runmarker. Samtidigt betonar hon att varje fall måste prövas individuellt. Men att de fackliga organisationerna är negativa räcker enligt henne inte för att stoppa en mätning.

– Vad jag kan se i våra avgöranden går gränsen för det icke acceptabla någonstans vid att mäta och följa vad anställda gör i realtid, att offentliggöra resultaten person för person eller att mäta när anställda tar raster.

– Men man kan också fundera över tiden. Det kanske räcker att mäta under en begränsad period.

»Ett coachande perspektiv«

Agneta Runmarker rekommenderar att anställda anmäler till Datainspektionen om de vill få ett ärende prövat.

Thomas Svensson, avdelningschef på CSN, menar att det centrala är att CSN vill höja kvaliteten i telefonstödet.

– Vi vill arbeta mer systematiskt med medlyssning i ett coachande perspektiv. Det är inte säkert att ett kort samtal är ett bra samtal, säger han.

Men tror du inte att det här kommer att påverka arbetsmiljön negativt?

– Nej, det hoppas jag att det inte gör. Det ska inte upplevas som någon kontroll.

Arne Melllqvist. <br>FOTO: LEIF FORSLUND
Arne Melllqvist. <br>FOTO: LEIF FORSLUND

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Nissen (ej verifierad) fre, 01/16/2009 - 11:57
roligt att korta samtal kanske inte är ett bra samtal. För några år sedan var ett långt samtal inte alls bra enligt samma chef. då var det en himla jakt på antal samtal.
medlyssning är väl ok. men att mäta samtal är ju helt barockt!
järnspikar!

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA