Chockbud från Luftfartsverket
Frysta löner under två år för skiftarbetande flygledare. Längre arbetsveckor och kortare viloperioder. Så vill Luftfartsverket förändra de lokala avtalen.
I juni sade Luftfartsverket överraskande upp samtliga lokala avtal med de fackliga organisationerna. På ST inom flygledningen befarade man kraftiga försämringar för de anställda.
– Det handlar om flera hundra sidor med allt vi förhandlat oss fram till sedan 1993 och ännu längre tillbaka, säger STs avdelningsordförande Peter Lennartsson.
Först igår, på torsdagen, gav arbetsgivaren slutgiltigt besked om vad man ville ha för innehåll i de nya avtalen och varför man vill göra förändringarna.
Enligt ST innebär Luftfartsverkets bud att de som jobbar skift ska få frysta löner under två år. Förläggningen av arbetstiden ändras så att skiftarbetande personal kan få arbetstid på i genomsnitt upp till 45 timmar jämfört med dagens 36 timmar. Vidare ska arbetsgivaren få rätt att beordra anställda att jobba tre extra arbetspass per år utan övertidskompensation, vilotiden ska bli kortare och en arbetsvecka kunna uppgå till som mest 55 timmar.
– Det skulle få enorma konsekvenser. Inte bara för individerna och deras hälsa, utan också för flygsäkerheten. Om den operativa personalen får arbetstider på 45 till 55 timmar i veckan under längre perioder, skulle det påverka flygsäkerheten å det grövsta, säger Peter Lennartsson.
Men det är inte bara innehållet i budet som retat upp facket:
– I stället för att fortsätta diskutera STs frågor om bland annat arbetstid lämnade Luftfartsverket fram ett dokument och förklarade att man vägrade att svara på fler frågor. Det var helt slutdiskuterat.
Förhandlingar var inplanerade under helgen, men facken har ajournerat mötet till 1 oktober för att kunna ge svar på arbetsgivarens bud.
– Det var mycket mer omfattande än vi trodde. Nu måste vi prata med medlemmarna och förbereda våra egna yrkanden.
Men även här sätter arbetsgivaren käppar i hjulet, förklarar Peter Lennartsson.
– De vill inte betala resor och uppehälle för vår förhandlingsdelegation. Vi är tio personer i delegationen, men enligt arbetsgivaren ska det bara vara fem. Dessutom vill de veta vad vi ska göra när vi träffas så att de kan godkänna det. Jag förstår inte vad de är ute efter.
Luftfartsverkets personaldirektör Marie-Louise Koskinen förklarar arbetsgivarens bud med att kostnadsutvecklingen är för hög. Hon är kritisk till att ST offentliggör innehållet i budet då det första budet sällan överensstämmer med slutresultatet.
Marie-Louise Koskinen säger också att den information ST-avdelningen gått ut med till medlemmarna inte riktigt stämmer överens med verkligheten:
– Vi anser till exempel inte att de anställda ska kunna bli beordrade att jobba tre extra arbetspass på 14 timmar vardera varje år utan övertidskompensation. Det handlar om tre arbetspass av ordinarie längd och det ska gå att få ut kompensation i form av lediga dagar.
Enligt Marie-Louise Koskinen stämmer det inte heller att arbetsgivaren försöker förhindra STs förhandlingsdelegation från att träffas.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Ost
VA?! Vilken planet lever du på? Dom är lätt räknade som tänker som du gör. Som väl är!