Chef på Skatteverket gör reklamfilm
Stefan Bergmark, en av Skatteverkets högsta chefer med ansvar bland annat för IT-verksamheten, medverkar i en reklamfilm på nätet. Där gör han reklam för Capgemini, som är huvudleverantör av IT-konsulttjänster till verket.
I den drygt tre minuter långa filmen medverkar bara Stefan Bergmark. Filmen inleds med vinjetten ”A Capgemini production” och har den engelska titeln ”Helping the Swedish tax agency” – Att hjälpa den svenska skattemyndigheten.
Till tonerna av en låg slinga från en synt berättar Stefan Bergmark om den hjälp som Skatteverket fått från konsultföretaget Capgemini. Han pratar om företagets kompetens och erfarenhet och vad den betytt för myndighetens effektiviseringsarbete.
Företaget använder filmen på sin hemsida, för att marknadsföra sina tjänster.
– Det är skandal. Han är ju en av de allra högsta cheferna här och ska ha fått utbildning i vad som gäller, säger Ing-Marie Sandin, ordförande för Fackförbundet ST inom Skatteverket.
Stefan Bergmark säger till ST Press att han inte fick någon ersättning och trodde att filmen skulle användas internt av Capgemini. Hans motiv till att ställa upp var att ”förbättra integrationen” mellan företaget och Skatteverket.
– Men det blev helt fel och helt galet. Jag har inte följt våra riktlinjer. Det var ren korttänkthet från min sida.
Skatteverket skriver i sina riktlinjer till medarbetarna att myndigheten är en kraftfull offentlig aktör vars röst väger tungt och att olika leverantörer vill dra nytta av detta. Men medarbetarna ska inte göra uttalanden där de värderar företags produkter.
– Det ska gälla samma regler för honom som för andra medarbetare och därför förväntar jag mig att det här ska upp i Statens ansvarsnämnd, säger Ing-Marie Sandin.
Men enligt Magdalena Andersson, överdirektör på Skatteverket, kommer ärendet inte att gå vidare – trots att filmen är ”allvarlig och olämplig” och innebär ett klart brott mot riktlinjerna.
– Stefan Bergmark har själv bett företaget att ta bort filmen. Därför bedömer vi inte att ärendet har en sådan dignitet att vi ska gå vidare med det.
Magdalena Andersson hävdar att filmen nu är borttagen från Capgeminis hemsida. Men när ST Press besöker sidan är filmen bara borttagen från bolagets svenska webbplatser – företaget använder fortfarande Skatteverket och Stefan Bergmark för att marknadsföra sig internationellt. Filmen finns också utlagd på Youtube.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Skatteverket har lagt 101,3 miljoner kronor på datatjänster under första kvartalet 2010:
• 19,2 mkr Capgemini
• 13,7 mkr Logica
• 9,8 mkr WM-data (Logica)
• 6,8 mkr Dell
• 6,6 mkr Caperio
• 6,0 mkr Hewlett-Packard
Under flera år har det handlat om uppemot 10 miljarder kronor om året.
Capgemini har tagit omkring var femte krona och är en av de största kunderna.
2009 blev det 1,7 miljarder varav 305 miljoner kronor till Capgemini.
2008 och 2009 var Capgemini också störst. 2003-2007 var Logica (fd WM-data) störst med HP hack i häl.
Statistiken omfattar inte fakutrering mellan, från och inom utan bara till myndigheter. Eftersläpningen beror dels på myndigheten, dels på det företag som fakturerar.
Källa: Triop AB genom govdata.se