Chef borde ha stoppat anställd som jobbade för mycket
En chef på Försäkringskassan varnas av myndighetens personalansvarsnämnd efter att en medarbetare vid tre olika tillfällen inte fått sin lagstadgade veckovila.
Under en period 2018 jobbade en anställd på Försäkringskassan 40 dagar i sträck, trots att lagen säger att medarbetare måste få minst 36 timmars sammanhängande ledighet i veckan. Vid två andra tillfällen samma år jobbade medarbetaren 24, respektive 29 dagar i sträck.
Dessutom hade den anställde dubbelt så många övertidstimmar som tillåtet.
Enligt personalansvarsnämndens utredning var medarbetarens övertid frivillig, men nämnden skriver i sitt beslut att chefen är ansvarig för att medarbetare inte arbetar mer än vad lagar och kollektivavtal medger. Nämnden anser därför att chefen åsidosatt sina skyldigheter i anställningen och utdelar en varning.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.