Callcentrer ska granskas
På 70 callcentrer i landet kan besök väntas från Arbetsmiljöinspektionen.
–Vi kommer att titta på hur arbetsplatserna är utformade och hur arbetet är organiserat, berättar Christina Jonsson, som är projektledare.
En studie från Arbetslivsinstitutet visar att arbetet på callcentrer karaktäriseras av ensidigt arbete med få möjligheter till variation och pauser. Ofta förekommer brister i arbetsställning, arbetsutrymme och tangentbordens placering. Många upplever att de har svårt att påverka arbetet och att tidspressen är stor.
Under maj och juni kommer minst 70 besök att göras på callcentrer runt om i landet.
– Vi hoppas att våra synpunkter och krav ska få genomslag i branschen, säger Christina Jonsson.
I fjol fanns 1 200 callcentrer i landet med 55 000 anställda. Tillväxten är 15 procent vilket gör branschen till en av de snabbast växande i landet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.