Callcentrer ska granskas

ARBETSMILJÖ2003-12-11

På 70 callcentrer i landet kan besök väntas från Arbetsmiljöinspektionen.

Av:  Christina Swahn

–Vi kommer att titta på hur arbetsplatserna är utformade och hur arbetet är organiserat, berättar Christina Jonsson, som är projektledare.

En studie från Arbetslivsinstitutet visar att arbetet på callcentrer karaktäriseras av ensidigt arbete med få möjligheter till variation och pauser. Ofta förekommer brister i arbetsställning, arbetsutrymme och tangentbordens placering. Många upplever att de har svårt att påverka arbetet och att tidspressen är stor.

Under maj och juni kommer minst 70 besök att göras på callcentrer runt om i landet.

– Vi hoppas att våra synpunkter och krav ska få genomslag i branschen, säger Christina Jonsson.

I fjol fanns 1 200 callcentrer i landet med 55 000 anställda. Tillväxten är 15 procent vilket gör branschen till en av de snabbast växande i landet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA