Bristande stöd till långtidsarbetslösa
Långtidsarbetslösa behöver mer individuellt stöd från Arbetsförmedlingen. Få enskilda möten och många sökande gör att förmedlaren inte lär känna den arbetslöse, anser Statskontoret.
Statskontoret har på regeringens uppdrag granskat Arbetsförmedlingens arbete med långtidsarbetslösa inom jobb- och utvecklingsgarantins sysselsättningsfas, fas 3. Rapporten bygger på intervjuer med långtidsinskrivna arbetssökande och fokusgrupper med arbetsförmedlare.
Deltagarna i fas 3 har i genomsnitt varit inskriva hos Arbetsförmedlingen i närmare sju år. Enligt Statskontorets rapport finns flera samverkande orsaker till att de befinner sig där. Det kan handla om bristande utbildning i kombination med ohälsa, och att personen närmar sig pensionsåldern. Långvarig arbetslöshet försämrar dessutom både motivationen och förutsättningarna att komma tillbaka till arbete. Med tiden minskar värdet av den arbetssökandes utbildning och de egna nätverken blir inaktuella.
Statskontoret dra slutsatsen att de långtidsarbetslösa får för lite individuellt stöd i förhållande till sina behov. Att det blir få enskilda möten, många sökande per arbetsförmedlare och byten av arbetsförmedlare ökar risken för att dessa inte lär känna de sökande.
”Bristande individuellt stöd innebär att de långtidsarbetslösa inte får tillräckligt effektiva insatser för att ta sig in på arbetsmarknaden”, säger Statskontorets generaldirektör Yvonne Gustafsson i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.