Bredare samarbete om e-tjänster
Statliga E-delegationen föreslår ett djupare samarbete kring e-tjänster inom offentlig sektor. En gemensam organisation mellan staten och kommunerna bör upprättas för den fortsatta utvecklingen.
E-delegationen har under fyra års tid haft regeringens uppdrag att stärka e-förvaltningens utvecklingen. Nu lägger delegationen fram sina förslag till hur framtidens e-förvaltning ska organiseras. Målet för e-förvaltningen är att det ska vara så enkelt som möjligt, för så många som möjligt, att utöva sina rättigheter och fullgöra sina skyldigheter, samt ta del av förvaltningens service. Enligt e-delegationen bör e-förvaltningens tjänster byggas upp utifrån ett livshändelseperspektiv, med medborgaren i fokus.
E-delegationen konstaterar att en ökad förvaltningsövergripande digital samverkan mellan statlig och kommunal sektor är en kritisk framgångsfaktor. Med relativt självständiga myndigheter och kommunalt självstyre är det viktigt att hitta former för samarbete, medinflytande och koordinering, snarare än styrning.
Delegationen föreslår en medlemsorganisation av kollegiemodell, liknande Arbetsgivarverket. Organisationen bör inrätta ett särskilt samarbetsorgan med den kommunala sektorn. En särskild utredare bör ta fram regler och andra beslut som krävs, föreslå former för samordningen inom hela offentlig sektorn och ge förslag på de uppgifter som ska tillföras. Tills nya beslut har fattats föreslår delegationen att den får mandat att fortsätta hålla i arbetet.
Begreppet e-förvaltning definieras som verksamhetsutveckling i offentlig förvaltning som drar nytta av informations- och kommunikationsteknik kombinerad med organisatoriska förändringar och nya kompetenser.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.