Bolagsdebatt startade kongressen
– Staten ska vara reglerare och kravställare på service i hela landet. Men samtidigt kan vi låta verksamheten bolagiseras och privatiseras, sade finansmarknadsminister Mats Odells statssekreterare Urban Karlström på STs seminarium.
Urban Karlström medverkade vid ett ST-seminarium på kongressens första dag i Kungsträdgården i Stockholm. Samtidigt släpptes boken Stat till salu, skriven av journalisten Bengt Rolfer på uppdrag av ST.
Urban Karlström fick svar på tal av socialdemokraternas näringspolitiske talesman Tomas Eneroth. Han ansåg att det finns ”trista erfarenheter” av försök att inskränka statens roll till reglerare, och var också självkritisk till socialdemokraternas agerande vid bolagiseringen av Posten på 90-talet. Han leder nu en omprövning av partiets syn på statligt ägande.
– Det blir allt viktigare att säkra nationella tillgångar. Men det betyder inte att det självklart är slut med bolagisering och privatisering om vi vinner nästa val.
Urban Karlström försvarade den nyligen överenskomna affären mellan de svenska och danska postbolagen.
– Posten kommer att vara avreglerad i hela EU inom några år. Nu har vi etablerat en stark aktör inför det. Det var ett strategiskt mycket välavvägt och klokt ställningstagande.
– Ja, men jag motsätter mig att man privatiserar Posten bakvägen, replikerade Tomas Eneroth. Låt oss se till att det inte blir någon börsintroduktion. Postens tredje största ägare blir ett brittiskt riskkapitalbolag. Jag tror inte att det är till fördel för medborgarna.
Regeringens utredare Christina Rogestam var också på plats för att kommentera sitt förslag att bolagisera delar av Vägverket och Banverket. Hon ansåg att det inte innebär någon större omvälvning.
– Den stora förändringen var när man utsatte drift och underhåll av exempelvis vägar för konkurrens.
Fördelen med att bolagisera vägunderhåll är att samma regler då gäller för alla i branschen, framhöll hon.
– Det fanns en korrekt misstanke om subventioner mellan myndighetsdelen och produktionsdelen i Vägverket. Nu kommer vi att få mer väg för pengarna.
Vägverkaren Tommy Aldvin, STs andre vice ordförande, bedömde att en delvis övergång till bolag kan vara en fördel för bolaget självt.
– Man kan till exempel komma förbi lagen om offentlig upphandling. Men att därefter privatisera vore att skjuta sig själv i foten. De stora entreprenörerna kommer att plocka det bästa och lägga ned resten.
Stat till salu
ST har gett ut boken Stat till salu för att skapa debatt om vilka verksamheter som är viktiga att behålla i gemensam ägo. Boken går igenom genomförda och planerade förändringar, såsom bolagisering, privatisering och outsourcing av en rad statliga verksamheter: Posten, flygplatser, vägar, järnvägar, Lantmäteriet med flera. Ett kapitel tar även upp investeringar som genomförs av staten och privata intressenter gemensamt. Det enda exemplet hittills i Sverige är Arlandabanan.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.