Bild av förbättrat läge ifrågasätts
Arbetssituationen börjar ljusna, anser Försäkringskassans ledning. Men bilden är inte entydig, visar en rundringning som ST Press har gjort. Och hos JO har anmälningarna mot kassan ökat efter sommaren.
Handläggningstiderna har minskat, telefontiderna har utökats och väntetiderna i telefon har sjunkit till i genomsnitt två minuter. Så beskrev generaldirektör Curt Malmborg situationen inom Försäkringskassan i slutet av oktober.
Det har han också rapporterat till Justitieombudsmannen, JO, som vill veta vad kassan gjort för att lösa de problem som uppstått i samband med den stora omorganisationen.
– Jag ifrågasätter Malmborgs bild, säger Ann-Helen Engström, sektionsordförande i Kalmar för ST inom Försäkringskassan. En ljusning anas hos oss men nya ärenden väller in hela tiden.
300 ärenden kvar
Också Peter Karlsson, STs sektionsordförande i Dalarna, reagerar mot Curt Malmborgs beskrivning.
– På vårt nationella försäkringscentrum har en »avarbetningsgrupp« jobbat bort 700 ärenden men har ändå 300 kvar, säger han.
Peter Karlsson ser flera risker med den hårda pressen på de anställda. Handläggarna på lokala försäkringscenter, där man hanterar sjukpenning, kan till exempel få ett sämre beslutsunderlag från det nationella försäkringscentret.
– Resultatet kan därför bli olika beslut för människor som återkommer flera gånger med samma diagnos, säger han.
I Dalarna har man, liksom på många andra försäkringscenter i landet, haft mycket beordrad övertid under hösten. För vissa ärenden har det varit upp till 35 timmar per person.
På andra håll inom Försäkringskassan tycker man sig ha situationen under någorlunda kontroll. Kristina Hörman, sektionsordförande i Växjö, anser att generaldirektörens bild stämmer ganska bra, men hösten har varit tuff.
Desamma gäller i Norrbotten och Västernorrland, enligt sektionsordförandena Margit Grape Asplund och Gudrun Åhslund. Och i Stockholm har handläggningstider och telefontider minskat, berättar Anne Hagberg.
JO-anmälningar blir fler
Hittills under 2008 har 491 anmälningar mot Försäkringskassan kommit in, säger Albert Johnson som håller i Försäkringskasseärendena hos JO Cecilia Nordenfelt.
– Vi har märkt att ärendena ökat från augusti och att de har stegrats under september och oktober. Uppskattningsvis rör det sig om 30 till 40 procents ökning. Det pekar mot att det blir totalt 600 anmälningar i år.
Försäkringskassans ställföreträdande generaldirektör Bengt Stjärnsten säger att han inte kan kommentera att antalet JO-anmälningar ökat under de senaste veckorna. Enligt honom gäller Curt Malmborgs beskrivning tiden dessförinnan.
– Men det är ingen tvekan om att våra resultat förbättrats, hävdar han. De flesta problem med handläggningstider är lösta eller håller på att lösas, även om vi inte uppfyllt våra mål till hundra procent i alla ärendeslag. Och vi kommer att fortsätta att behöva övertidsarbete.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.