Behovet av kassaservice utreds
Minskat kundunderlag och höga kostnader för staten har lett till att regeringen ska utreda om Posten ska släppa ansvaret för kassaservicen.
Idag är Svensk Kassaservice ett dotterbolag till Posten AB. Men kassaservicen för en tynande tillvaro. Enligt Postens beräkningar minskar antalet transaktioner med cirka 18 procent per år.
Idag betalar staten 400 miljoner kronor per år för att täcka underskottet i Svensk Kassaservice.
Nu har regeringen tillsatt en utredning som bland annat ska ta ställning till om Posten ska ta fortsatt ansvar för hela eller delar av kassaservicen. Och om så inte är fallet hur servicen ska säkerställas.
ST-Posts ordförande Kjell Strömbäck tycker det är bra att utredningen genomförs.
– Verksamheten går inte runt och våra medlemmar har fått utstå mycket spott och spe för det, säger han.
Enligt Kjell Strömbäck kommer det alltid finnas ett behov av kassaservice.
– Det är mycket möjligt att den blir kvar hos Posten eller bryts loss och blir ett självständigt statligt verk. Den kan också få någon annan rikstäckande huvudman, säger Kjell Strömbäck.
Till särskild utredare har regeringen utsett Susanne Lindh, regionchef vid Vägverket i Skåne.
Hon ska också utvärdera utvecklingen på postområdet och effekten av Postens liberalisering.
– Utredningsdirektiven bygger på vad Postens VD föreslog i våras. Men regeringen har gått längre när den vill göra en samhällsekonomisk analys av avregleringen. Det är positivt. Vi tycker att avregleringen har gått väl snabbt, säger ST-Posts vice ordförande Kjell Öström.
I utredningens uppdrag ingår även att ta ställning till om det postpolitiska målet, att det ska finnas en posttjänst av god kvalitet i hela landet, behöver förändras.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.