Bättre hjälp till drabbad resenär

ARBETSMILJÖ2011-01-18

När snön försenar tågen kan resenärerna bli arga. Men nu har SJs personal större frihet att lösa problem som dyker upp.

28 procent av tågen var försenade i december, enligt Trafikverkets punktlighetsrapport. När resenärerna missar viktiga möten eller nästa anslutning ökar trycket på ombordpersonalen. En del passagerare blir hotfulla och börjar skrika.

– I ett fullsatt X2000-tåg finns ungefär 300 personer. Tre ombordare ska hjälpa alla. Då blir det väldigt pressat, säger Tommy Jakobsson, lokförare och huvudskyddsombud på SJ.

Bolaget har inrättat en ny befattning, serviceledaren, med utökade befogenheter att dela ut exempelvis taxiresor vid förseningar.

Christer Forslund är en av dem.

– Tidigare hade vi inte mandat att ringa taxi eller fixa med hotell och då fick vi motta både spott och spe, säger han.

Känner sig tryggare

Den här vintern har varit bättre än den förra. Det är inte lika många resenärer som tappar fattningen, enligt Christer Forslund.

– Jag tror att det har med serviceledaren att göra. Jag ska presentera mig med förnamn och att jag är serviceledare. Då blir de flesta lite lugnare.

Christer Forslund säger att han själv känner sig tryggare genom förändringen. Från förra vintern minns han särskilt en resa Stockholm–Göteborg, då tåget var starkt försenat redan vid avgång.

– Vi kom fram vid tretiden. En del skulle vidare. Man kan inte lämna folk vind för våg på perrongen mitt i natten.

Christer Forslund ringde fram tolv taxibilar.

– Jag tänkte att nu blir det nog efterräkningar. Kanske inte löneavdrag, men i alla fall att jag skulle få ett allvarligt telefonsamtal från chefen.

Men ingen hörde av sig den gången och nu kan Christer Forslund konstatera att den typen av initiativ förväntas av honom.

Alla hotfulla incidenter med resenärer ska anmälas. Men Tommy Jakobsson, som har tillgång till anmälningarna inom SJ, säger att han hör talas om fler incidenter än vad han ser anmälningar.

Det mesta rapporteras

Att det finns ett mörkertal håller Kjell-Ove Eriksson, arbetsmiljöingenjör på SJ, delvis med om.

– Men jag känner mig trygg med att större delen av det som händer rapporteras. Vi vill att folk ska rapportera alla händelser som påverkar dem negativt eller stör dem. Det är naturligtvis subjektivt, säger Kjell-Ove Eriksson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA