Bättre arbetsmiljö på kassan
Arbetsmiljöverket har granskat Försäkringskassan och arbetsmiljöarbetet tycks vara på rätt väg. Men många problem kvarstår, säger huvudskyddsombudet Christina Eklöf.
För fyra år sedan gjorde Arbetsmiljöverkets Örebrodistrikt inspektioner på Försäkringskassans kontor på sju orter. De fann överbelastning och brister i stöd, organisation och delaktighet. Försäkringskassan avkrävdes en handlingsplan.
Nu har Arbetsmiljöverket gjort en uppföljning och besökt 57 kontor. Arbetsmiljön verkar vara bättre. Arbetsmiljöverket har avslutat de flesta ärendena.
– Man kan bara ge en nulägesbeskrivning, men vi bedömer att arbetsgivaren har de verktyg som behövs för att styra ärendemängderna. De har gjort vad vi har krävt och det går framåt, säger arbetsmiljöinspektör Jeanette Falk-Berglind.
Men fortfarande finns brister, enligt huvudskyddsombudet Christina Eklöf.
– De stora problemen är fortfarande ledning och styrning, dåliga arbetslokaler och för hög arbetsbelastning. Vi har i grund och botten för lite resurser för uppdraget.
Christina Eklöf tycker ändå att Försäkringskassans ledning gör vad den kan.
Just nu pågår en fördjupad enkätundersökning bland chefer, berättar HR-direktören Lars-Åke Brattlund. Han är medveten om kritiken mot de kvantitativa mål som gäller för att korta handläggningstiderna, den så kallade »pinnjakten«.
– Vi måste mäta prestation. Men frågan är om vi kan styra på ett annat sätt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.