Bara en av fem litar på ledningen
Försäkringskassan dras fortfarande med stora problem. Antalet JO-anmälningar ökar dramatiskt. Och bara en femtedel av medarbetarna har förtroende för myndighetens ledning.
När Försäkringskassans generaldirektör Adriana Lender tillträdde för snart ett halvår sedan uttalade hon sig om medarbetarnas låga förtroende för ledningen.
– Det går inte att prata sig ur, man får visa i handling att man är värd någons förtroende, sade hon då till ST Press.
Men enligt den senaste medarbetarundersökningen är förtroendet fortfarande kvar på samma låga nivå. Bara 21 procent av de anställda uppger att de har förtroende för ledningen. I förra årets undersökning var siffran 20 procent.
Adriana Lender har inte gått att nå för en kommentar. Den ansvarige för personalfrågor, HR-direktör Rolf Lindberg, säger att medarbetarna, enligt undersökningen, generellt är mer nöjda än tidigare.
– Men förtroendet för ledningen är den punkt där vi ser minst förändring, medger han.
Han betonar att det tar tid att bygga upp ett raserat förtroende, att »man kanske snarare får räkna med ett resultat på några års sikt«. Också ST-avdelningens ordförande Siv Norlin tror att såren från den stora omorganisationen tar lång tid att läka.
– Vi har befunnit oss i ett tillstånd av kaos. Omorganisationen genomfördes helt utan kommunikation, så förtroendet för ledningen hamnade tio våningar ner. För att ta sig upp räcker det inte med ord, ledningen måste visa resultat, säger hon.
Men trots att både Siv Norlin och Rolf Lindberg tycker att myndigheten är på väg åt rätt håll, har JO-anmälningarna i år sköljt över personalen. Hittills har JO fått in 356 anmälningar mot myndigheten, vilket är 76 procent mer än under samma period förra året, då 202 anmälningar kom in. Kritiken handlar om bristande service och tillgänglighet.
– Vi har bett om en analys av anmälningarna, för vi tycker att vi har pressat ner både handläggningstider och väntetider, säger Siv Norlin.
Dan Johansson, byråchef på Justitieombudsmannen, tror att massmediernas uppmärksamhet kan ha lockat fram fler anmälningar.
– I januari gick vi ut med riktigt hård kritik av myndigheten. Efter det trillade många anmälningar in.
Men siffrorna kan ändå tyda på att myndigheten har problem.
– Uppmärksamheten i medierna gör att fler anmäler. Men grundproblemen kan finnas där, de som hör av sig kan mycket väl ha skäl för sin anmälan, säger Dan Johansson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.