Axelbrott orsakade dödsolycka

SPÅRTRAFIK2013-01-15

Det var ett axelbrott på ett av Green Cargos lok som låg bakom dödsolyckan i Sundsvall förra året, då en radioloksoperatör förolyckades vid arbete på bangården. Det visar Trafikverkets utredning.

Olyckan på godsbangården i Sundsvall inträffade 20 september 2012. Radioloksoperatören arbetade ombord på ett tåg med två sammankopplade lok. Enligt ögonvittnen började tåget att kränga fram och tillbaka för att därefter spåra ur, skriver Dagbladet:

”Axeln gick av intill hjultallriken på högra sidan i tågets färdriktning. Det gjorde att loket förlorade styrförmågan och kastades fram och tillbaka, vilket i sin tur ledde till att den kvinnliga operatören ramlade av och skadade sig så illa så att hon omkom”, säger Mats Fhanér, olycksutredare på Trafikverket, till tidningen.

Några ytterligare åtgärder kommer inte att vidtas av Trafikverket efter utredningen, eftersom olyckan berodde på ett materialfel. Enligt Dagbladet fortsätter Green Cargo med sin utredning av anledningen till axelbrottet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA