Avtal nära för helikopterpersonal
Sjöfartsverkets helikopterpiloter, ytbärgare och vinschoperatörer har kommit överens med arbetsgivaren om principer för ett nytt arbetstidsavtal. Enligt STs Andreas Hördegård ska det kommande avtalet minska kostnaderna för övertid.
Det nuvarande arbetstidsavtalet från 2014, då Sjöfartsverket tog över verksamheten från privata Norrlandsflyg, har kritiserats i flera sammanhang. Riksrevisionen har sagt att övertidsuttaget är så högt att det strider mot lagen, och även revisionsföretaget Deloitte har slagit ned på övertiden. Enligt en genomgång i SvTs Uppdrag granskning kostade de omkring 80 anställdas övertidsarbete 52 miljoner kronor 2016.
Sjöfartsverket sade upp avtalet i höstas, och sedan dess har förhandlingar förts. En medlare är inkopplad och har fått förlängt uppdrag. Nu har parterna kommit överens om principer för ett nytt arbetstidsavtal.
– Vi har förlängt avtalet i två månader, och jag tror att vi har väldigt goda förutsättningar att teckna ett avtal inom den tiden, säger ytbärgaren och ST-medlemmen Andreas Hördegård, som deltagit i förhandlingarna.
Eftersom förhandlingarna inte är avslutade vill han inte gå in på detaljer, men säger att överenskommelsen innebär att helikopterverksamheten får en bättre bemanning och att insatsberedskapen på 15 minuter säkras.
– Det nya avtalet kommer att minska behovet av och kostnaderna för övertid, säger han. Det är absolut positivt. Det ligger varken i arbetstagarens eller arbetsgivarens intresse att man ska behöva använda övertid.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.