Arbetsmiljöverket granskar stöd till lokförare
Arbetsgivarens löfte till Arbetsmiljöverket att en ensam pendelförare skulle nås av stöd inom 30 minuter har inte och kan inte hållas, skriver tidningen Arbetsvärlden. Nu inspekterar myndigheten det mobila stödet vid incidenter.
När tågvärdarna i pendeltrafiken i Stockholm drogs in lovade arbetsgivaren att förarna i händelse av olyckor skulle ha en stödbil på plats inom 15 minuter. Senare fick Arbetsmiljöverket ett nytt löfte att stöd ska sättas in inom 30 minuter. Enligt Arbetsvärlden kan stödet i verkligheten låta vänta på sig i upp till 80 minuter efter en olycka.
”Grundkravet är att stödet ska vara där inom 15 minuter och att en förare ska tas ur tjänst direkt vid påkörning. Det är viktigt att förstå att 15 minuter är en lång tid ensam vid en olycka”, säger huvudskyddsombudet Johan Puka till tidningen.
Efter gemensam begäran från STs och Sekos skyddsombud genomförde Arbetsmiljöverket under onsdagen en inspektion av stödfunktionen och rutinerna för olycksdrabbade förare. Skyddsombuden vill se en omedelbar upphävning av alla förväntningar på insatser från förarna vid en olycka, liksom ett krav på stöd inom 15 minuter som ska gälla hela pendeltågsnätet.
”För förarna är det ett ordentligt traumatiserat tillstånd man hamnar i efter en påkörning. SJ vill få in att man kan ha en viss förväntan på en förare. Men vårt krav är tagen ur tjänst och inget att förvänta. Det tror vi att Arbetsmiljöverket kommer stödja”, understryker Johan Puka.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.