Arbetsgivare kränker integritetsskydd
Många arbetsgivare bryter mot det lagliga integritetsskyddet för de anställda, konstaterar Datainspektionen i en rapport. Och för offentliganställda är skyddet svagare
Datainspektionen har granskat 17 arbetsplatser för att ta reda på om arbetsgivarnas kontroll av de anställda, till exempel av Internetanvändning och e-post, följer reglerna i personuppgiftslagen.
Inspektionen visade att ungefär hälften av arbetsgivarna kontrollerade de anställdas e-post och/eller Internetanvändning, vanligen genom granskning av så kallade loggfiler. Detta är tillåtet, men lagen kräver att den anställde både informeras och, i de flesta fall, även ger sitt samtycke. Och här brister det.
Flera arbetsgivare inte har heller klart för sig för vilket ändamål uppgifterna samlas in, något som ska vara tydligt angivet.
Det händer också att e-post och Internet övervakas utan att det finns regler om hur de anställda får använda IT-verktygen.
En av de arbetsplatser som Datainspektionen besökte var Patent- och registreringsverket i Stockholm.
– Vi har vissa regler i vår IT-policy, som ligger på vårt intranät och som vi berättar om i introduktioner för nyanställda, redogör PRVs överdirektör Lars Björklund.
De anställda informeras om att Internetanvändningen loggas och att man får använda nätet för privata ändamål ”i rimlig omfattning och med sunt förnuft”. Vid missbruk kan det bli aktuellt med disciplinåtgärder.
På PRV är det inte tillåtet att e-prenumerera på privat material. Nyanställda informeras om att inkommen post i många fall är handlingar som ska diarieföras, och att arbetsgivaren kan gå in och läsa e-posten.
– Vi är väldigt tydliga med det, säger Lars Björklund. Man kan inte hävda att en försändelse är privat.
Enligt Datainspektionen är det normalt sett inte tillåtet att arbetsgivaren avsiktligen tar del av den anställdes enskilda filer, till exempel privat e-post. Men på grund av offentlighetsprincipen kan offentliga arbetsgivare behöva gå in i anställdas e-post. Gränsen går när det tydligt framgår att meddelandet är privat.
– Arbetsgivaren ska omedelbart avbryta läsningen av ett e-postmeddelande som han eller hon inser är privat, skriver Datainspektionen i sin rapport.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.