Arbetsförmedlingens rutiner brister
Arbetsförmedlingen följer inte sina egna regler för hur arbetssökandens identitet ska kontrolleras när de anmäler sig genom att besöka ett distansservicekontor. Det visar en granskning från IAF.
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, har granskat hanteringen av 233 personer som anmält sig som arbetssökande från något av Arbetsförmedlingens distanskontor. Bara i drygt vartannat fall har anmälan lett till att den sökande inom 30 dagar besökt ett bemannat kontor, vilket förmedlingens egna regler kräver.
Arbetsförmedlingens dokumentation har också varit undermålig, så att det inte i efterhand har kunnat klarläggas om det blivit något besök hos en arbetsföremedlare eller inte. I IAFs granskning har 33 av Arbetsförmedlingens distanskontor blivit föremål för granskningen, från Vittangi i Norrbotten till Perstorp i Skåne.
Enligt IAFs rapport pågår en förstudie där Arbetsförmedlingen ser över möjligheten att ersätta dagens lösning med en ny teknisk lösning. Den nya lösningen ska bygga på e-legitimation. Den ska finnas på plats senast 31 december 2013, eftersom det enligt Arbetsförmedlingen annars finns risk att dagens tekniska plattform slutar fungera.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.