Arbetsförmedlingen lägger ned 130 av 242 kontor.
Arbetsförmedlingen lägger ned 130 av 242 kontor.

Arbetsförmedlingen lägger ned 130 kontor

ARBETSFÖRMEDLINGEN2019-03-04

Arbetsförmedlingen kommer att avveckla 130 av 242 kontor, främst i glesbygden. Det står klart efter myndighetens styrelsemöte på måndagen, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

”Det kommer i första hand handla om kontor i mindre och medelstora orter som kommer att läggas ned. Samtidigt har vi stora uppsägningar på gång så alla kontor kommer beröras”, säger Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg, till Ekot.

Enligt Fredrik Andersson, STs ordförande inom Arbetsförmedlingen, var beskedet väntat, även om han hade hoppats att det skulle röra sig om färre kontor. Han är dock kritisk till att små kontor i glesbygd drabbas värst.

– Det tycker jag är fel tänk. De kontoren fungerar oftast väldigt bra och de kostar inte mycket. Det skulle inte slå lika hårt att lägga ned vissa kontor i storstadsregionerna där förbindelserna är bättre, säger Fredrik Andersson.

Enligt Arbetsförmedlingens pressmeddelande räknar myndigheten med att ta beslut om vilka kontor som blir berörda i slutet av mars. Mikael Sjöberg säger också till Ekot att han tror att de kontor som ska läggas ned kommer att vara stängda om ett år.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson säger till Publikt att Arbetsförmedlingen kommer att få i uppdrag att säkerställa närvaro i varje kommun, så att människor ska kunna boka möten och träffa en arbetsförmedlare på hemmaplan.

– Det betyder inte att man måste ha kontor, utan de kan hyra in sig hos kommunen eller använda de statliga servicekontoren som ju ska byggas ut, säger hon.

Något som Mikael Sjöberg också betonar i det pressmeddelande som Arbetsförmedlingen skickat ut.

”Vi ser också stora möjligheter i samarbetet med Statens servicecenters servicekontor, med kommuner och andra myndigheter för fortsatt god samverkan och service i samtliga kommuner”, kommenterar han i pressmeddelandet.

Samtidigt intensifieras arbetet med de digitala tjänsterna för att kunna upprätthålla en bra service till arbetsgivare och arbetssökande, skriver myndigheten.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA