Arbetsförmedlare hårt belastade
Stor belastning och liten belöning. Så upplever arbetsförmedlarna sin situation, enligt en analys som publiceras av Arbetslivsinstitutet.
I Kvar-undersökningen har närmare 6 000 anställda i olika serviceyrken inom den offentliga sektorn intervjuats om hur de upplever sin arbetssituation. Bland de tolv yrkesgrupper som intervjuats är gruppen arbetsförmedlare den, där flest anser att arbetet innehåller mer belastning, oavsett om man hör till dem som är nöjda eller missnöjda med sin situation. De missnöjda upplever genomgående en större belastning än de som är nöjda.
”För arbetsförmedlare ligger belastningen i ett svårgenomförbart uppdrag. Med en ökande ovilja från arbetsgivare att erbjuda långtidssjukskrivna och invandrade arbete, samtidigt som fler blir friställda, blir arbetsuppgiften allt mer svårlöst”, skriver forskaren Eva Månsson.
Arbetsförmedlare och poliser är enligt rapporten också de två grupper där mer än 10 av 1 000 blir sjukskrivna för arbetsrelaterade sjukdomar av psykosociala eller organisatoriska skäl.
Genomgående för alla yrkesgrupper är att nöjda medarbetare finner balans mellan belöning och belastning i arbete och att de själva aktivt deltar i att skapa dessa förutsättningar.
Bland dem som är missnöjda upplever väldigt många att ledarskapet på arbetsplatsen är dåligt, medan de nöjda tycker ledarskapet fungerar bra.
”Den mest påtagliga skillnaden är att de nöjda har stort förtroende för sin chef och upplever att de får gott stöd av denne. De missnöjda upplever motsatsen,” skriver Eva Månsson.
Däremot är båda grupperna överens om hur svårt det egna arbetet är. Både nöjda och missnöjda är också eniga om att personaltilldelning och resurser inte räcker till och att man inte hinner med sina arbetsuppgifter.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.