Antalet tågvärdar på Östgötapendeln halveras

SPÅRTRAFIKEN2024-10-18

Nästa år kommer antalet kundvärdar som jobbar ombord på Östgötapendelns tåg att halveras. ST-medlemmen Josefine Johansson, som arbetar som kundvärd, känner oro inför neddragningen.

I samband med att tågföretaget Transdev tar över driften av Östgötapendeln i juni nästa år ska antalet kundvärdar som jobbar ombord på tågen halveras.

I dag ska det alltid finnas en kundvärd på tågen. Men i det nya avtalet räcker de överenskomna timmarna bara till hälften av avgångarna.

Exakt hur det kommer att fungera i praktiken är än så länge oklart. ST-medlemmen Josefine Johansson, som jobbat som kundvärd på Östgötapendeln i sju år, har svårt att se hur det ska gå ihop.

– Jag förstår inte alls hur det ska fungera och är inte ensam om att tänka så. Än så länge är det väldigt otydligt var de här timmarna ska tas någonstans, det vet vi inte, säger hon.

Kundvärden arbetar ombord på tåget tillsammans med lokföraren, och ansvarar bland annat för att kontrollera de resandes biljetter. Men arbetet kan också innebära att hantera sjukdomsfall och att hjälpa till vid polisingripanden eller när rullstolsburna ska ta sig ombord.

– Vi har kontakten med lokföraren och är ögonen i tåget. Folk kanske tänker att vi bara tittar på biljetter, men det är mycket mer än så, säger Josefine Johansson.

Enligt henne känner även lokförare som arbetar på Östgötapendeln en osäkerhet kopplad till nedskärningen på kundvärdarna. Efter förändringen riskerar de att ibland tjänstgöra helt ensamma ombord på tågen.

– Jag tror inte att alla lokförare kommer vilja jobba kvar utan ombordservice. De känner också en oro, säger hon.

Än så länge är det inte klart hur många som kan komma att sägas upp i samband med neddragningen. Trots flera års anställning vågar Josefine Johansson inte säga att hon känner sig säker på att få vara kvar.

– Man vet ingenting. Men de som nyligen fått en fast anställning är förstås oroliga över vad det här kommer att innebära. Många funderar också på om de kommer att vilja kvar och arbeta på det här sättet.

Jimmy Johansson, trafikchef på Östgötatrafiken, kan inte svara på vad som kommer hända med de kundvärdar som är anställda i dag.

– Trafikföretaget ska anställa den personal de behöver för att bemanna och sköta avtalet. Det är ett lägre behov utifrån kravet vi satt, så är det. Transdev är ett stort företag så det kan finnas behov även utanför det. Men det vill jag inte spekulera i, säger han.

Enligt Jimmy Johansson är syftet med förändringen i trafikavtalet att på ett bättre sätt kunna hjälpa kunderna.

– Vi vill att kundvärdarna fungerar mer som en mobil kundservice som mer utgår från kundernas behov och det rådande trafikläget. Det kommer att ge oss bättre möjligheter att styra resurserna dit de behövs vid exempelvis en trafikstörning.

Hur kan servicen bli bättre med färre kundvärdar?

– Just för att man kan ge servicen där den behövs. I dag sitter man på sin linje, vilket gör att våra kunder kanske inte kan få information på perronger eller att resurserna inte räcker till om det blir en störning på någon del av linjen.

Kommer det fortfarande att jobba kundvärdar ombord på tågen?

– Absolut. Vår tanke är att det ska finnas kundvärdar ombord, men också annan ombordpersonal. Vi kommer att använda vår egen kontrollgrupp och det finns ordningsvakter vid behov. Kundvärdarna är en viktig resurs för oss, vi vill kunna placera dem där de bäst behövs.

Påverkas ni på något sätt av den uppståndelse det här har väckt – med både anställda och resenärer som reagerat i media?

– Det sätter fokus på vissa saker som vi kommer försöka följa. Vi kommer att diskutera och ta intryck av de synpunkter som kommit in. Det är jätteviktigt att både resenärer och anställda känner sig trygga.

Östgötatrafiken täcker ett stort område. Hur ser ni till att snabbt kunna vara på plats om något händer?

– Det finns rutiner redan i dag för det här. Det går att nå förare och trafikledning, men även trafikföretagets personal och egen ledning. Men hur man gör i detalj kan jag inte gå in på. Dels har jag inte full kunskap, dels är det ett resultat av vilka rutiner man sätter utifrån avtalets förutsättningar. 

Men du tror att tryggheten kommer bli bättre?

– Vi tror det. Sedan kommer vi naturligtvis att följa upp hur det fungerar i praktiken. Skulle det visa sig att det finns ytterligare behov är vi beredda att täcka upp det. Men vi tror att det ska kunna fungera på ett bättre sätt, säger Jimmy Johansson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA