Anmälningar om arbetsmiljön ofta otydliga
Skyddsombud skriver många gånger alltför otydliga anmälningar till Arbetsmiljöverket. Följden blir att myndigheten får svårt att agera, säger forskaren Maria Steinberg till Du & Jobbet.
Maria Steinberg, docent i arbetsmiljörätt och författare till boken Skyddsombudsrätt, har på uppdrag av Arbetsmiljöverket granskat 100 så kallade 6:6a-anmälningar till myndigheten. Anmälningar enligt den paragrafen i arbetsmiljölagen innebär att skyddsombudet begär åtgärder rörande arbetsmiljön eller arbetstiderna. Granskningen har specifikt gällt anmälningar om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, OSA, och ingår i Arbetsmiljöverkets pågående utvärdering av den föreskrift om OSA som infördes 2015.
Maria Steinberg anser att den föreskriften har stor betydelse för kvinnors arbetsmiljö – till skillnad från många andra delar i arbetsmiljölagen som är skrivna för typiskt manliga jobb. Men hennes genomgång visar att skyddsombuden inte alltid lyckas formulera tydliga krav på arbetsgivaren. Vissa anmälningar ställer inga krav alls, utan består enbart av en problembeskrivning, säger Maria Steinberg till tidningen Du & Jobbet.
Otydligt skrivna anmälningar innebär att Arbetsmiljöverket inte kan ställa krav på arbetsgivaren, och det blir också svårt att driva ärendet i domstol. Många anmälningar saknar även en klar hänvisning till de termer som används i arbetsmiljölagen, noterar Maria Steinberg.
”Skyddsombuden behöver formulera sina krav så att de väljer ord som också finns under någon av paragraferna i OSA-föreskriften,” säger hon till Du & Jobbet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.