Almega: fredsplikt kan bli lokal fråga
Lokal lönebildning, frysta ingångslöner och stopp för individgarantier. Almega rustar med bekanta argument inför sin del av avtalsrörelsen. VD Jonas Milton öppnar även för lokalt förhandlad fredsplikt.
Framåt årsskiftet börjar arbetsgivarorganisationen Almegas kollektivavtal löpa ut. Allt eftersom ska 10 000 medlemsföretag med omkring en halv miljon anställda få nya löner och villkor. Bland dessa företag finns stora ST-arbetsplatser som SJ, PostNord och Swedavia.
Förhandlingarna bör i så stor utsträckning ske lokalt, ute på företagen, anser Jonas Milton, vd i Almega.
– Medlemsföretagen är väldigt kritiska till många av de löneavtal vi tecknar. De säger att avtalen slår sönder den lokala lönebildningen, säger Jonas Milton.
Han uppfattar det som ett starkt formulerat uppdrag från medlemsföretagen att få till stånd avtal som överför förhandlingarna om löneutrymme och fördelning till företagsnivå.
Från fackligt håll bemöts dessa argument ofta med skepsis. Att centralt avtala om fredsplikt utan att på samma nivå få lönegarantier, uppfattas knappast som attraktivt av fackliga förhandlare.
Men Jonas Milton öppnar för att även frågan om fredsplikt kan bli föremål för lokala förhandlingar.
– Jag skulle inte drömma om att ha ett system med lokal lönebildning där man inte får lov att även lösa fredsplikten lokalt. Då skulle jag inte vara konsekvent eller trovärdig. Man måste kunna lyfta fredsplikten på företaget. Jag kan intellektuellt inte komma fram till något annat, säger han.
Jonas Milton är inte orolig för att det skulle bli ”hela havet stormar”. Han säger att fredpliktsfrågan inte är lika viktig i de flesta av Almegas branscher som den är i exempelvis processindustrin.
– Våra medlemsföretag känner uppriktigt sagt inte att facket skulle strejka sönder företaget. Så funkar inte verkligheten i dag.
ST:s förhandlingschef Åsa Erba-Stenhammar ser Jonas Miltons utspel om fredsplikten mest som retorik.
– Vi får väl se: om det kommer ett erbjudande om lokal strejkrätt inom Bransch Kommunikation eller Bransch Spårtrafik, då tror jag på honom.
Almega utnämner ingångslönerna till god två bland problemen. Arbetsmarknadens parter har ett gemensamt ansvar för de ungas utanförskap, anser Jonas Milton.
– Dagligen hör företag av sig och tycker att det är ett bekymmer att de inte kan anställa yngre och oprövade för att kostnaderna är för stora.
Jonas Milton är förvånad över att motparten inte visar större förståelse för behovet av att ”hyvla trösklarna” genom en frysning av befintliga ingångslöner. Den som väl fått in foten fastnar inte på ingångslönen, hävdar han.
– Man hamnar i en lönekarriär och åker uppåt. De flesta kollektivavtal gör att man inte stannar. Efter fyra år är det bara en procent som ligger kvar på lägstalönen, säger Jonas Milton.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.