600 miljarder till infrastruktur

TRANSPORTER2013-06-17

Drygt 600 miljarder kronor vill Trafikverket satsa på transportsystemet under perioden 2014-2025. Enligt verkets nationella plan skulle 155 miljarder kronor gå till vägar och 86 miljarder till statliga järnvägar.

Trafikverket har lämnat sitt förslag till nationell plan för transportsystemet 2014 – 2025 till regeringen. Planen bygger på regeringens infrastrukturproposition och Trafikverkets egen kapacitetsutredning. Förslaget har tagits fram i samverkan med kommuner, näringsliv, regionala företrädare och andra myndigheter.

Totalt innehåller den nationella planen åtgärder för 522 miljarder kronor i statliga anslag samt ytterligare cirka 80 miljarder kronor genom banavgifter, medfinansiering och trängselskatt. Av de statliga anslagen tänker sig Trafikverket följande fördelning:

·         281 miljarder kronor till utveckling av transportsystemet.

·         86 miljarder till drift, underhåll och reinvestering av statliga järnvägar.

·         155 miljarder kronor till för drift och underhåll av statliga vägar inklusive bärighet, tjälsäkring och rekonstruktion av vägar samt statlig medfinansiering av enskilda vägar.

Regeringen skickar nu ut planen på remissbehandling. Senast 1 oktober ska svaren vara inne. Under 2014 fastställs planen av regeringen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA