Konkurrensen går ut över de anställda
Företag som slåss om trafiken på svenska spår dumpar priserna för att vinna anbud. Det skapar osäkerhet för både trafikanter och medarbetare.
Sverige har gått före när det handlar om att avreglera järnvägstrafiken och många företag vill in på spåren för att visa vad de kan. Försvararna av den svenska järnvägspolitiken – som infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd – menar att konkurrensen stimulerar aktörerna att förbättra sig och pressa sina kostnader. Kritikerna säger att avregleringen är en bidragande orsak till att tågen inte längre går som tåget, bland annat eftersom de vinstdrivande aktörerna sparar in på underhåll och service.
När Publikt granskar dagens situation på de svenska spåren blir det tydligt att företag många gånger lämnar skambud för att vinna upphandlingarna. Och att det är medarbetarna som får betala. Särskilt anmärkningsvärt är att det i stor utsträckning är andra länders statliga bolag som dumpar priserna – och de anställdas villkor.
För någonstans måste pengarna tas. »De har inte mycket annat än personalen att spara på«, konstaterar STs sektionsordförande Doris Philip som i sommar går över från Veolia till Arriva, ägt av tyska staten.
I många fall misstänker fackets representanter att anbudsgivarna helt enkelt kalkylerat med alldeles för låga löner och dåliga villkor för personalen. När kontraktet sedan är vunnet får medarbetarna höra att pengarna inte räcker till och att de anställdas krav på anständiga arbetsförhållanden och konkurrenskraftig ersättning skulle få företaget att gå omkull.
När personal tvingas gå över till bolag som vunnit en upphandling tack vare en glädjekalkyl blir bristerna uppenbara i arbetsgivarorganisationernas ihärdiga argumentation för att löner enbart ska sättas lokalt och med hänsyn till företagets lönsamhet.
Kostnadsjakten riskerar också att gå ut över arbetsmiljön. Publikt har tidigare berättat om hur ombordpersonal på tåg drabbas av hot och våld. Att då föreslå ensamarbete av besparingsskäl är knappast ett steg i rätt riktning.
Taktiken med skambud har dessutom i flera fall lett till kaos i trafiken. Det danska statliga företaget DSBs dotterbolag hamnade i ekonomiska svårigheter och fick dra sig ur regiontrafiken i södra och västra Sverige.
Danska medier har avslöjat att företaget räknade med en avkastning långt under konkurrenternas och den danska riksrevisionen kunde konstatera att danska skattebetalare subventionerat svenska tågresenärer i strid med EUs regler.
Nu körs regiontrafiken i södra Sverige i stället av Veolia – till betydligt högre pris.
Tågtrafiken är viktig för tillväxt och miljö. Vi äger vårt järnvägsnät tillsammans och har rätt att kräva att det fungerar. Och precis som i alla andra branscher måste de anställda ha anständiga villkor, trygga anställningar och en god arbetsmiljö.
Signalerna om hur illa det är ställt på spåren oroar. Oavsett vad man i grunden anser om konkurrens i trafiken måste det vidtas åtgärder för att de anställda ska få rimliga förhållanden och för att systemen ska fungera.
Alexander Armiento
Chefredaktör
Detta är en ledartext. Den speglar ledarskribentens personliga uppfattning.