Tål vi en till av Wes Anderson?
Det våras för Gud.I alla fall i USA, där det nu i påsktider ramlar in den ena bibelfilmen efter den andra. De flesta med Jesus Kristus Superstjärna i fokus – men den som fått mest uppmärksamhet är actionblaffan om världshistoriens mest kände båtbyggare, Noak.
- Noah. För regin står, lite oväntat, den kreddige Darren Aronofsky– som annars gjort sig ett namn på kompromisslösa dramer som Black swanoch Requiem for a dream. Men så har han också tvingats fajtas mot ängsliga bolagsbossar som inte tyckt att hans verk varit religiöst nog. Inför en testvisning lade man till ett bibliskt montage i början av filmen och en kristen rocksång till eftertexterna, men inte ens det blidkade de troende, så nu har man gett upp och släpper ut Aronofskys egen version. Outgrundliga äro Hollywoods vägar. (Bio 4/4)
- Idag. är av diametralt annan art. Kort men koncis titel på något så extremt ovanligt på svensk repertoar som en film från Senegal. Det handlar om Satché, en man som bott i USA men som nu återvänder till sitt hemland, bara för att få reda på att han bara har en dag kvar att leva. Stillsamt och stämningsfullt rör vi oss genom hans liv och hemby, ledda av den här kristuslikt magnetiske huvudrollsinnehavaren, hiphoparen Saul Williams. (Bio 28/3)
- Grand Budapest Hotel. Kungen av lakonism, Wes Anderson (Royal Tenenbaums, Moonrise kingdom), ger oss ännu en tillbakalutad komedi om udda karaktärer i udda miljöer. Bill Murray är som vanligt med i en stjärnbeströdd ensemble som spelar ut ett drama från mellankrigstiden om en konststöld på titelns legendariska hotell. Jag har i skrivande stund inte sett denna film, men man börjar ju milt uttryckt känna igen Andersons torra hipsterhumor. Håller det en film till? Fan tro’t. (Bio 21/3)
- Det blåser upp en vind. Även här befinner vi oss i perioden mellan de stora världskrigen men i ett färggrant Japan, skapat av globens främste leverantör av mångfacetterade animationer – för barn och vuxna – Hayao Miyazaki (Totoro, Spirited away, med många flera). Efter den här verklighetsbaserade och kontemplativa historien om en känd flygplanskonstruktör ska Miyazaki, enligt egen utsago, lägga ned verksamheten, vilket fått mästarens många tillbedjare att falla i gråt. Men med tanke på hur sällan sådana här uttalanden håller i längden, är väl sannolikheten för en återuppståndelse ändå ganska stor. (Bio 4/4)