En svensk polis med samiskt ursprung, spelad av Gustaf Hammarsten, och en fransk polis med algeriska rötter, spelad av Leïla Bekhti, utreder tillsammans ett bestialiskt mord i SVTs nya storsatsning »Midnattssol«.
En svensk polis med samiskt ursprung, spelad av Gustaf Hammarsten, och en fransk polis med algeriska rötter, spelad av Leïla Bekhti, utreder tillsammans ett bestialiskt mord i SVTs nya storsatsning »Midnattssol«.

Norrländsk dramatik i ny stor tv-serie

KULTUR: TV-SERIE2016-10-11

Gustaf Hammarsten spelar en av huvudrollerna i den nya svensk-franska tv-seriesatsningen Midnattssol. Serien vill bjuda på andlös spänning, engagerande drama och samtidigt berätta om dagens Europa, där fördomar och intolerans växer.

Av:  Birgitta Haglund

Vi slår oss ned på en bänk i Kronobergsparken i Stockholm, i sensommarsolen. Skådespelaren Gustaf Hammarsten bor precis runt hörnet. Barn leker intill, hundägare strosar förbi. Kontrasten mot några av de otäcka scenerna i Midnattssol är slående. Thrillern, som är en samproduktion mellan bland andra SVT och Canal+, utspelar sig mestadels i Kirunatrakten, samt i Paris och i Nordafrika. Stad står mot vildmark och olika kulturer krockar i denna tv-serie, där den stora världen speglas i den lilla.

– Jag har aldrig varit med i en så mustig thriller tidigare, och med så intressanta roller. Det blir både drama och action, men serien har även en politisk botten, säger Gustaf Hammarsten.

Öppningsscenen är bestialisk i sin grymhet. En närbild på ett ansikte med irrande, stressad blick. Mannen som ligger fastspänd verkar livrädd. När kameran zoomar ut förstår man varför… Det blir det första av en rad symbolladdade mord som öppnar upp för hat och konflikter i den norrländska gruvorten. Samtidigt kontrasteras de råa scenerna mot det vidsträckta, vidunderliga fjällandskapet som färglägger berättelsen.

Gustaf Hammarstens rollfigur, åklagaren Anders Harnesk, blir oväntat assistent till förundersökningsledaren för ett mord där offret visar sig vara fransman. Anders ses som en skrivbordsprodukt av sina nya medarbetare.

– Han har inte varit så ambitiös i sin karriär, utan har tidigare mest sysslat med fortkörningar och krogbråk. Så hamnar han i den här arbetsmiljön där det krävs skit under naglarna och lite muskler på överarmarna.

Nej, Anders har inget av macho över sig – i Hammarstens gestaltning framstår han snarare som en smått disträ men engagerad pappa. Med samiskt ursprung. Den franska polisen Kahina Zadi, spelad av Leïla Bekhti, som sänds till Kiruna för att medverka i utredningen, har i sin tur algeriska rötter. De två kollegerna konfronteras båda med sitt förflutna, som de mer eller mindre har förnekat.

– De delar samma problematik och bär på något inom sig som hindrar dem att bli sina sanna jag, berättar Måns Mårlind när jag ringer upp honom.

Han har skrivit manus och regisserar serien tillsammans med Björn Stein. Duon var bland annat med och skapade första säsongen av SVTs megasuccé »Bron«.

– Här ville vi berätta om ett allt brunare Europa, men det var lite svårgreppbart och stort. Så kom vi att tänka på en oförlöst konflikt i Norrland, mellan svenskar och samer.

Det är ingen slump att musikvinjetten är samisk jojk och att de samiska sångarna Sofia Jannok och Maxida Märak har fått ett par roller. För att historien ska kännas äkta var det väsentligt att de samiska rollerna spelas av samer och att skådespelarna talar norrländska.

– Vi är noga med detaljerna, för berättelsens skull. Den blir starkare om den känns verklig, säger Måns Mårlind.

Han hoppas att Midnattssol ska berätta något som många inte känner till om de trakter där serien utspelar sig:

– Handen på hjärtat, att belysa fördomar och den rasism som samerna har varit utsatta för, det var det som fick oss engagerade.

Inspelningsförhållandena var stundtals krävande, men en av de största utmaningarna under produktionen var ändå kulturkrocken mellan det svenska och det franska arbetssättet. Måns Mårlind konstaterar att fransmännen är vana vid en mer hierarkisk, toppstyrd struktur.

– När SVT väl har gjort sitt val får man som kreatör ett stort förtroende, de säger: kör. I Frankrike håller ledningen mer koll på arbetet.

Måns Mårlind kallar serien en high concept-thriller, en historia lite större än den gängse som är »fantastisk och närmast cinematisk«. Det förekommer också övernaturliga inslag, något som Gustaf Hammarsten tycker är spännande:

– Vi människor försöker hela tiden få verkligheten att hänga ihop, som ett kopplingsschema, men vad gör vi när instruktionsboken inte längre gäller, när reglerna sätts ur spel?

Måns Mårlind säger att tanken med de övernaturliga inslagen är att tittarna ska börja undra över vad det egentligen är som händer.

– Men ambitionen har inte varit att skriva en fräck thriller, utan att hitta en botten som berör och som folk kan engagera sig i.

Vann publikens pris på tv-festival

  • Midnattssol har premiär i SVT1 den 23 oktober och sänds i åtta avsnitt.
  • I april vann Midnattssol publikens pris på tv-festivalen Series Mania i Paris.
  • Peter Stormare har en roll i serien.
  • Gustaf Hammarsten har tidigare medverkat i tv-serier som Fröken Frimans krig, Våra vänners liv, adventskalendern Tjuvarnas jul, den amerikanska filmkomedin Brüno, filmen Tillsammans och i deckare som Beck och Wallander.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA