Kvinnor som hålls fångna
Under våren kommer ett helt gäng filmer där en störd man håller kvinnor isolerade från omvärlden. Temat bildar dramaturgisk ryggrad i så vitt skilda verk som det turkiska hedersdramat Mustang, sci-fi-thrillern 10 Cloverfield Lane, svenska Granny’s Dancing on the Table och inte minst den nervtvinnande dramathrillern närmast här under.
- Room. Här gör Brie Larson en Oscarvinnande insats som den unga kvinnan som tas till fånga av en psykopat, och tvingas leva i ett ljudisolerat skjul. När vi kommer in i skeendet har det gått sju år och hon har nu sällskap av den son hon fått tillsammans med sin plågoande. Det är ett grymt scenario som man lätt skulle kunna avfärda som icke trovärdigt – om det inte vore för att verkligheten har visat oss att det sker lite var stans. Otäckt och känslosamt men inte spekulativt. (Bio 18/3)
- Knight of Cups. Efter sjuttiotalstitlar som Badlands och Himmelska dagar blev Terrence Malick en av USAs mest mytomspunna regissörer. Han ställde aldrig upp på intervjuer eller pr-turnéer – och kom med en film ungefär vart 20 år... Nu spottar han ur sig dem på löpande band, men ambitionerna är fortsatt höga. Här berättar han om Hollywoods själsdödande inverkan på människan och han gör det med hög svansföring, låg volym och smått religiösa övertoner. Lite överkurs kanske, men sevärt för cineaster eller blivande sådana. (Bio 1/4)
- När Marnie var där. På andra sidan jorden, och i ett helt annat emotionellt universum, hittar vi lilla föräldralösa Anna som tvingas flytta ut på landet. Vid ett gammalt igenbommat hus träffar hon den mystiska flickan Marnie och dras in i ett smått existentiellt äventyr. Det här är den senaste animationen från japanska Studio Ghibli, som gett oss titlar som bland annat Spirited Away och Totoro, men den här gången är det inte Mäster Miyazaki som regisserar utan en adept vid namn Hiromasa Yonebayashi. Bra är det ändå. (Bio 23/3)
- Where to Invade Next. Den voluminöse amerikanen Michael Moore är tillbaka med ännu en tabloid dokumentär. I stället för att som militären invadera länder för att komma åt deras olja, åker han runt i Europa på en fredlig invasionsturné för att plocka hem russinen i olika länders samhällssystem, som Norges humana fängelser, Italiens många semesterveckor och så vidare. Underhållande, lättillgängligt och hårt vinklat. Som alltid när det gäller Moore. (Bio 14/4)