Kontorsdrama med chefen i huvudrollen
Dunkla begär som krockar med strikta företagsstrukturer. I sin svarta komedi ”Chefen” lyfter regissören Malin Axelsson fram de dilemman som drabbar mellanchefen Jenny, gestaltad av Frida Hallgren.
Att vara mellanchef likställs ofta med att hamna i kläm. Mellanchefen förväntas genomföra de beslut, inte minst de obekväma, som tas ovanför dennes huvud – och samtidigt vara stötdämpare uppåt i hierarkin för personalens reaktioner på dessa beslut. Det är denna trängda position som skildras i Chefen, som har premiär i april.
Skådespelaren Frida Hallgren och dramatikern och regissören Malin Axelsson möter upp för intervju vid Hornstull i Stockholm. Det är en av Malin Axelssons första dagar som frilans sedan hon slutade sin tjänst som konstnärlig ledare för Sveriges Radio Drama. Nu ska inte den här pjäsen – som beskrivs som ett absurt kontorsdrama om våra innersta begär och en samtidsskildring på managementspråk – betraktas som självbiografisk. Men Malin Axelsson vet hur det är att arbeta som chef, både på en stor institution som Sveriges Radio och på Sveriges största länsteater, Östgötateatern.
I Chefen får vi följa Jenny, som är nyanställd på ett större företag, och som har blivit ålagd att genomföra en omorganisation.
– Hon har fått på sitt bord att avveckla hela avdelningen, men hon får inga tydliga direktiv om hur det ska gå till, eller när det ska ske, berättar Frida Hallgren.
Pjäsen börjar med att Jennys chef utökar hennes arbetsuppgifter radikalt, omorganisationen ska göras i princip på nolltid.
– Det utlöser en lång rad jobbiga situationer och konflikter mellan företagets olika chefer som i princip leder till Jennys undergång, säger Malin Axelsson.
Hon hamnar i kläm?
– Ja, eller alla hamnar i kläm i hierarkin, hela vägen upp. Det handlar mycket om var besluten tas och vem det är som måste utföra dessa beslut, säger Frida Hallgren.
Hon ser framför sig mellanchefer som har varit på ett företag väldigt länge.
– Kanske trodde de en gång att de skulle bli högsta chef, och så glider de i stället ned ett par pinnhål. De börjar bli äldre och blir omsprungna av någon ny kollega…
Under ett medarbetarsamtal med en manlig chef, med en ny befattning under Jenny, sker en incident. Efteråt anklagas hon för att ha begått någon form av övergrepp. Vad som faktiskt har inträffat är oklart, men det leder till att cheferna tvingas ta ställning till sitt ansvar.
– Jag tycker det är spännande med organisationer som har en tydlig hierarkisk struktur, tydliga system… Vad händer när allt det där får krocka med det som är mänskligt, köttigt, med våra känsloliv? Den biten ryms liksom sällan i företagsmallar och managementidéer, konstaterar Malin Axelsson.
Samtidigt betonar hon att hierarkier behövs, att de inte är onda i sig. Men för att en ledare ska kunna leda är det viktigt att det finns ett tydligt mandat, konstaterar hon.
Hur är man en bra ledare?
– Det beror på vilken arbetsplats man är på, vad det är för människor man har runt sig och vad uppdraget är. Det finns inget färdigt recept. Man får utgå från vilken ledarstil som kan passa på just det stället just då och på vilket sätt ens medarbetare behöver bli ledda, säger Malin Axelsson.
Chefskap har länge intresserat Malin Axelsson och hon har skrivit om det även tidigare, bland annat i radiokomedin Cheferna.
– Det är ju ett evigt tema, det där med makt, säger hon.
Pjäsen fångar en osäkerhet som går igen i hela samhället, ”där vi inte riktigt vet vem det är som styr”, menar Frida Hallgren.
– Ganska snabbt blir det otäckt, när folk inte tar ansvar och ifrågasätter beslut. Till slut känns det som att man kan göra lite vad som helst utan att någon reagerar, säger hon.
Malin Axelsson konstaterar att en föreställning alltid talar med den tid som den växer fram i.
– Jag började skriva den här pjäsen långt tidigare, men de senaste åren har ledarskap varit under diskussion och debatt, inte minst i teatervärlden. Jag har funderat kring vem som blir ledare, vilka som vill bli ledare och vilka vi väljer som ledare. De här ledargestalterna blir ju föremål för både hallelujakörer och hård kritik. Men en chefs ledarskap ger alltid uttryck för en organisation och en organisation består av massor av människor, det är en större eller mindre grupp som skapar sina chefer.
Du vänder på ansvarsfrågan?
– Det finns en växelverkan mellan ledaren och gruppen. Det är klart att ledaren har stort ansvar, men det har även gruppen. Det är därför gruppen intresserar mig.
Malin Axelsson förklarar att hon i pjäsen har haft ett närmast sociologiskt intresse för det maktspel som kan uppstå i en grupp chefer.
– Om vi har en arbetsplats med problem i sina strukturer så spelar det ingen roll vilken person du sätter på chefsposten, problemen kommer kvarstå så länge som man inte förändrar strukturerna. Och det innebär ett stort arbete att göra det, säger Malin Axelsson.
Pjäs på turné
- Chefen har premiär 17 april på Kulturhuset Stadsteatern och spelas i Årsta Folkets Hus.
- Pjäsen är ett samarbete mellan Kulturhuset Stadsteatern och Riksteatern och kommer att turnera med Riksteatern efter spelperioden i Stockholm.
- Malin Axelsson står för manus och regi, Frida Hallgren spelar huvudrollen.
- Malin Axelsson är också huvudförfattare till radiokomedin Cheferna, som finns tillgänglig i två säsonger på Sveriges Radio P1 Drama.