Jullekar att prova själv!
Sko Blacken
Lägg ett hötjugeskaft (typ kraftigt kvastskaft) mellan ett par stolar på ungefär en och en halv meters avstånd från varandra. Någon får sätta sig på skaftet med en käpp i handen och benen uppe på skaftet. Den lekande ska stöta käppen i golvet ett i förväg bestämt antal gånger – varannan gång på vänster sida om skaftet, varannan gång på höger – utan att sätta ner fötterna på golvet. När blacken så blivit skodd ska personen med käppen stöta ned föremål som placerats på stolen framför. Ha ordentligt med halm under!
Köpa julbrännvin
Ställ dig, utrustad med en kraftig träpinne i vardera handen, i en dörröppning med en kraftig tröskel. Ta spjärn med fötterna mot tröskeln och börja, med hjälp av pinnarna, att röra dig fram mot ett glas brännvin som placeras ungefär på en kroppslängds avstånd från tröskeln. Framme vid glaset ska det tömmas. Klarar du att gå tillbaka på samma sätt har du verkligen förtjänat supen.
Nöta gunne
Göm några nötter i näven och säg till din lekkamrat: ”Nöta gunne”. Får du svaret ”Gott jag vunne” är utmaningen antagen.
Fråga då: ”Udda eller jämnt”.
Svarar din kamrat rätt får hon alla nötterna, men om hon svarar fel får hon böta lika många.
Dra oxe
Två deltagare står på knä med bakarna mot varandra. På var och en av dem lägger sig en person på rygg, med knävecket vinklat över den knäståendes axlar. De som ligger överst tar båda hårt tag om en liten käpp. Sedan gäller för de båda oxarna att dra så hårt som möjligt åt var sitt håll. Det ekipage som släpar iväg med det andra vinner.
Tämja stutar
Bind ihop ditt ben med din lekkamrats ben med ett halvlångt rep. Ryck och dra med foten, den som ramlar förlorar.
Jultyppan (julpyttan)
En person ligger på rygg på golvet. En hopvriden halmruska (eller en modern julbock) läggs på golvet ovanför hans huvud. Personen för benen bakåt över huvudet och tar med tårna halmruskan och kastar den så långt det går. Den som kastar längst vinner och slipper bjuda på ägg till påsk.
Blindbock
Blindbocken får en bindel för ögonen och ska försöka fånga någon av de andra i leken. När han lyckas gäller det att lista ut vem det är bara genom att känna sig fram. Gissar blindbocken rätt blir den infångade ny blindbock, gissar han fel får han börja jaga igen.
Varianter finns, till exempel att den infångade ska göra sig identifierbar genom något ljud.
Filipin
Om du får två nötkärnor när du knäcker en nöt (oftast är det en krakmandel) kan du spela filipin. Ät ena nöten själv och ge den andra till den du vill spela med. Bestäm att den förste som, vid ett speciellt datum eller nästa gång ni ses, säger ”filipin” vinner. Obs. Förbjudet att använda mobiltelefonens kalenderfunktion!