Invandrare som riktiga människor
Fredrik Sahlin om David Lynchs Inland empire, dokumentären Det svider i
hjärtat och den tysk-turkiske regissören Fatih Akin mångfasetterade,
inkännande och indirekt politiska integrationsdrama Vid himlens utkant.
Och tv-serien Gynekologen i Askim.
Regissören David Lynch utgör en unik mix av stabilitet och framåtrörelse. Man vet var historien ska utspela sigg – han rör sig nästan alltid i samma bisarra mentala landskap – men aldrig vart han ska ta oss. I Inland empire, som på ett ytligt plan handlar om en hollywoodskådespelerska vars verklighet börjar luckras upp, är han om möjligt ännu mer gåtfull och obskyr än vanligt: Surrealism, hyperrealism, psykedelia, mord och sinnesvidgande hallucinationer. Kort sagt: se den. (Bio 19/10)
Det svider i hjärtat heter en svensk dokumentär, eller kanske snarare ett långt reportage, som tar avstamp i nyhetsrapporten 2005 om hur en svensk invandrare, Mirsad, tillfångatagits i Sarajevo när han förberett ett terrordåd. Filmen är ett ärligt och stundtals engagerande försök att svara på frågan varför unga svenska muslimer vill bli martyrer, men tycks till slut gå bet på uppgiften. Eller så gör den inte det. Kanske är det så enkelt att det bara handlar om ett sätt att slå tillbaka. Ett symptom, bland många möjliga, på utanförskap. Det hade tydligen gått lika bra med nazism, droger eller någon annan form av extrem utlevelse. (Bio 19/10)
•l•
Den tysk-turkiske regissören Fatih Akin är, tack vare titlarna Mot väggen och nu Vid himlens utkant, EU-mästare i grenen spännings- och insiktsfullt integrationsdrama. Medan vi i Sverige fortfarande sätter Åsa Nisse-luva på våra fiktiva invandrare berättar Akin mångfasetterade, inkännande och indirekt politiska historier om – ursäkta klyschan – riktiga människor. (Bio 26/10)
Kinesiske Zhang Yimou var tidigare mest känd för lågmälda och vackert bildsatta dramer men fick tydligen blodad tand efter sina bidrag till svärdsfäktargenren (Hero och Flying daggers), och kommer nu med sin tredje, The curse of the golden flower. Här är det dock mer Shakespeare än kampsport för biljettpengarna, men filmen har ändå en välavvägd portion akrobatiskt våld och några mäktiga mastodontscener. Tonvikten ligger dock, som ofta i kinesisk kostymfilm, på intriger och förbjuden kärlek i det kejserliga palatset. (Bio 19/10)
•l•
Den just avslutade tv-serien Gynekologen i Askim finns nu även på dvd – för den som missade tåget till detta västkustens Sodom och Gomorra. Manusförfattarna är desamma som stod bakom Allt om min buske (en av dem, Martina Bigert, regisserade dessutom)
– en härdsmälta till film som effektivt motbevisade det sena 1990-talets slogan »alla kan göra film«. Det är nog ingen grov felbedömning att anta att TV-seriens regissör Tova Magnusson-Norling styrde upp ett från början ostyrigt manus. Bra blev det i alla fall, förutom i det sista avsnittet där man plötsligt lämnade karaktärsdjupen och i stället ägnade sig åt plump 70-talistisk mansuppfostran.
När Lars Trier gick i filmskola i Danmark la han till förledet »von« till sitt namn för att reta alla radikala element. Just denna lilla detalj kanske inte ingår i filmen Erik Nietzsche – de tidiga åren, men det står tämligen klart att det handlar om just den galne anskens skolgång, eftersom det är han som har skrivit manuset om en ung filmare på g. Hittills osedd av undertecknad men ändå ett
ganska säkert tips. (Bio 2/11)
•l•
Fredrik Sahlin är filmrecensent och journalist. Han tipsar om film och dvd i STPress.