Hallström håller cynismen stången
Lasse Hallströms nya film om en hund och hans husse är så sentimental att den får Lassie att te sig smått socialrealistisk, skriver ST Press filmkrönikör Fredrik Sahlin. Daniel Espinosas Snabba cash får bättre betyg.
Jag har, precis likt en stor del av befolkningen, suttit med barn i knät och videokamera i näven och gapat över hur högt, snabbt och välkoreograferat delfiner kan hoppa. Jag har på detta sätt, trots vetskapen om att Flipper befinner sig i en gyllene bur, hjälpt till att sprida myten om att de arma kräkens hela existens egentligen går ut på att underhålla skräniga och avtrubbade barnfamiljer. Men nu är det slut med såna besök. Och detta tack vare dokumentären The Cove, som inte främst handlar om dessa utvalda delfiner, utan alla de andra som inte håller måttet och som slaktas brutalt i en bukt i Japan. The Cove är ett fruktbart möte mellan Mission: Impossible och Uppdrag granskning. Se den. (Bio 15/1. Import-dvd 13/1)
— •l• —
Det är i princip lika osannolikt att en filmatisering av en bok kan mäta sig med förlagan som att en hantverkare blir klar i tid, men nu har det faktiskt hänt. Ja, det förstnämnda alltså. Förhållandevis okände regissören Daniel Espinosa och ännu mindre medieslitna manusförfattaren Maria Karlsson har skalat, karvat och tvingat ut essensen ur den svenska bästsäljaren Snabba cash och fått till en egen men ändå igenkännlig version. Tempo, närvaro och spänning. (Bio 15/1)
Vägen, Cormack McCarthys domedagsberättelse om en man och hans lille son på en i dubbel bemärkelse mörk vandring genom USA efter katastrofen, har också hittat till filmduken. Alla som känner till bokens svartsynta och suggestiva kraft (alla som inte läst den men har böjelser för det dystopiska bör genast göra bot) räds nog att den inte kan göras full rättvisa på duken. Och har också rätt. Miljöerna är formidabla och Viggo Mortensen i huvudrollen kongenialt karg men det är tydligt att producenterna inte vågat gå hela vägen in i mörkret. Trots detta klart sevärd. (Bio 22/1)
— •l• —
Det dröjer några veckor till det att ytterligare en av mina favoritromaner, Patient 67, kommer på bio, i Martin Scorseses regi. Det är en intrikat och rakt igenom nervkittlande berättelse om en polis som ger sig ut till ett hårdbevakat mentalsjukhus på en ö för att undersöka ett brott, och snart inser han att allt, som det brukar heta, inte står rätt till. Vilket är en grav underdrift. Oddsen för att ens Mäster Scorsese ska ro detta svårfilmade drama i land är höga men man vet aldrig, hoppet är ju det sista som överger filmtoken. Och hantverkarkunden.
Filmversionen har för övrigt samma titel som den amerikanska romanutgåvan, Shutter Island. (Bio 19/2)
Till sist kan vi konstatera att mysfarbror Lasse Hallström inte har blivit mer cynisk med åren. Hans senaste Hollywoodproduktion Hachiko – en vän för livet (ett drama om en hund, en husse och en hel massa känslopjunk) är nämligen så sentimental att den får Lassie att te sig smått socialrealistisk. (Bio 22/1)
Fredrik Sahlin är filmrecensent och journalist.
Han tipsar om film och dvd i ST Press.