Bra lågbudget och ruffigt rån
Det är nu, när hösten går in i andra halvlek, som de tunga biotitlarna börjar rulla in. Och en av de mest hyllade är faktiskt en svensk lågbudgetproduktion.
Äta Sova Dö. Skåne, arbetarklass, realism och en knepig relation till en fader som abdikerat, man skulle kunna se Gabriela Pichlers långfilmsdebut som en uppdatering av Bo Widerbergs klassiker Kvarteret Korpen. Det är naken, hård dokumentärkänsla som inte flirtar med publiken, alls, och en vardaglig men ändå gravt engagerande berättelse om en ung kvinna som sliter vid löpande bandet för att försörja sig själv och sin brutne far. Jag vet, det låter inte så eggande så här i skrift, men på filmremsan spritter det av liv. (Bio 5/10)
Call Girl heter Mikael Marcimains första långfilm, men eftersom regissören tidigare har gett oss välskapta tv-serier som Upp till kamp och inte minst suveräna Lasermannen torde Call Girl vara svensk filmhistorias mest emotsedda debutverk. Denna sociala thriller handlar om det som på 1970-talet kallades Geijeraffären, alltså den prostitutionshärva där höga politiker figurerade. Och visst är det bra, snyggt och välspelat, om än inte så helgjutet som jag hade hoppats på. Vaga politiska antydningar och en lite avmätt ton tar tyvärr ned Call Girlpå jorden. (Bio 9/11)
The Imposter är en ruggig amerikansk dokumentär om en pojke som blir bortrövad vid 13 års ålder, och om en ung man som tre år senare återkommer och påstår att han är den förlorade sonen. Trots att han är lite för gammal och talar med fransk brytning lyckas han dupera »sin« gamla familj. Men alla är inte övertygade. Ett osannolikt skeende, som sägs vara helt sant, i thrillerartat upplägg. (Bio 26/10)
Killing Them Softly med Brad Pitt i huvudrollen utspelar sig i en icke namngiven stad under valkampanjen i USA 2008. I fokus ligger en liten skitig kriminalhistoria om ett rån och dess konsekvenser i den undre världens mikrokosmos. Regissören Andrew Dominik & co har fått ihop en snygg film om osnygga människor, och ger oss en uppfriskande saggig bild av brottslingar och deras värv, långt ifrån de intelligenta glidargangsters som brukar befolka genren. (Bio 19/10)
Fredrik Sahlin är filmrecensent och journalist.