Bloggarna – nätets nya röster
Dagens teknik har gjort det möjligt för alla uppkopplade att ta steget upp till internets framsida. Miljontals tyckare, politiker, journalister och vanliga Svenssons använder i dag bloggar för att göra sina röster hörda.
Blogg, eller webblogg som ordet är en förkortning av, är allt annat än en ny företeelse. Ända sedan mitten av 90-talet då internet på allvar blev publikt har bloggar i en form eller annan funnits. Men det var under början av 2000-talet som bloggarna blev allt vanligare och började få den genomslagskraft som de har i dag.
En blogg kan beskrivas som en webbplats med periodiskt publicerade inlägg – ungefär som en dagbok. Och precis som en dagbok så är det författaren av bloggen som bestämmer vad som ska publiceras. Innehållet på en blogg går alltså från högt till lågt. Det kan vara allt från traditionellt dagboksskriveri, skvaller och åsikter till recept, och undersökande journalistiska texter som publiceras.
Under de senaste åren har vakna journalister lärt sig att hålla koll på vad som skrivs på bloggarna. Det senaste exemplet på hur en blogg får massmedialt utrymme i Sverige var då SSU-ombudsmannen Tobias Gerdås publicerade en bild på moderatledaren Fredrik Reinfeld med texten »rösta på din pedofil«. Tobias Gerdås blogg – där Gerdås kallade sig för Dico – har sedan dess lagts ned.
50 miljoner till presidentkampanj
I USA kom bloggarna på tapeten under presidentvalrörelsen då den demokratiske kandidaten Howard Dean använde bloggen Blog for America och e-postkampanjer för att samla 640000 supportrar och 50 miljoner dollar. Dean blev inte det demokratiska partiets nominering men han visade på bloggarnas potential.
Under samma valrörelse var det bloggare som avslöjade att de dokument angående George W Bushs militärtjänstgöring som redovisades i tv-programmet »60 minutes« var falska.
Storföretagen lockas
Bloggarnas potential och det stora intresset kring företeelsen har attraherat stora kommersiella bolag. Sony Ericsson har inlett ett samarbete med Google för att integrera ett bloggverktyg i sina mobiltelefoner. Aftonbladet har köpt webbplatsen bloggportalen.se.
Tidningen Resumés journalister använder bloggen i det dagliga arbetet. Från bevakningen av Skandiarättegången i Stockholms tingsrätt kunde man till exempel läsa följande:
Klockan 10.25: Förhöret är plötsligt slut. Alla är förvånade. Braun försvinner snabbt. Journalisterna ser lite förvirrade ut innan de slänger sig ut ur salen. Med Expressens fotograf i spetsen springer vi ner för de fem trapporna från sal 17. Taxin, med Braun i, far iväg när drevet bara är några meter därifrån. Samme Bonnier-journalist hörs väsa. »HELVETE!«.
Från 15 000 till 30 miljoner
Och bloggarna blir allt fler. I slutet av 2003 fanns det cirka 15000 bloggar. Förra året registrerades 56 nya bloggar i minuten och i dag finns det, enligt Technorati.com, närmare 30 miljoner bloggar.
Bibliotekarien och populäre bloggaren Erik Stattin tror att dagens bloggar kommer att se annorlunda ut i framtiden:
»Förmodligen heter det inte blogg längre men principen kommer att leva kvar: oberoende personlig publicering för att bygga och förstärka små nätverk av människor. Tekniken utvecklas också allt mer och det textbaserade mediet som det ser ut i dag kommer att utvecklas mot mer bilder och ljud. Bloggandet kommer att bli mer mobilt«.
Kändisbloggar från Bildt till Wallström
nFörre moderatledaren Carl Bildt
(bildt. blogspot.com)
nKrönikören Linda Skugge
(blogg.expressen.se/linda)
nJournalisten Fredrik Virtanen
(www.aftonbladet.se/blogg/virtanen)
nLedarskribenten Helle Klein
(www.aftonbladet.se/blogg/klein)
nLedarskribenten PJAnders Linder (www. svd.se)
nFöre detta tennisstjärnan Anna Kournikova (www.kournikova.com/journal)
nMultisexuella artisten RuPaul
(www. rupaul. com/weblog.shtml)
nMusikaliske mångsysslaren Moby
(www. moby.com/journal)
nJournalisten Ebba Von Sydow
(www. veckorevyn.se/ebbasblogg)
nEU-kommissionären Margot Wallström (weblog.jrc.cec.eu.int/page/wallstrom)