Delat ansvar ger bättre resultat
Under de senaste 15 åren verkar svenska verksamheter ha förändrats i riktning mot ökad decentralisering och individualisering.
Idag premieras medarbetares kompetens att vara engagerade i arbetet och möjlighet att arbeta för tillfredsställelse av kunden. Vad kräver denna utveckling av individen? Av arbetstagaren?
För det första krävs ett visst mått av ökad självstyrning och ett ökat ansvarstagande för den enskilde medarbetaren.
Ett viktigt bidrag till verksamheters framgångar blir därför de anställdas tankeförmåga, kompetens, erfarenheter och kunskaper. Denna utveckling kan innebära att medarbetaren ses som en partner i ett gemensamt verksamhetsbygge.
•l•
Eftersom engagemang krävs av medarbetaren i det nya sättet att föra en verksamhet framåt, borde även medarbetaren ges en större möjlighet att påverka gemensamma angelägenheter.
För att kunna föra verksamheten framåt, för att kunna skapa konkurrenskraft, bör ledningen tillsammans med medarbetare tolka verksamhetens situation, inte ledningen enskilt. Hur ser det då ut idag vad gäller medarbetares möjlighet att påverka? Ligger möjligheten att påverka i linje med det ansvarstagande som efterfrågas hos medarbetaren? Svårt att säga.
I vissa fall, och kanske inom vissa yrkesområden, är det mer vanligt att medarbetares möjligheter sammanfaller med det ansvar som efterfrågas. Och i andra är det inte så. Tyvärr är det nog så att många känner igen känslan av frustration när man inte får gehör för åsikter och synpunkter som kan vara av stor betydelse för verksamhetens lönsamhet och för medarbetares hälsa.
Synpunkter avfärdas med hänvisning till budget, kunders krav eller tidsbrist trots att det kanske är just de utgångspunkterna som medarbetaren haft för ögonen när synpunkterna har formulerats.
•l•
Förändringen som skett och som gett medarbetare större möjlighet att ta ansvar för den egna verksamhetens utveckling har således kanske inte bidragit till ökade möjligheter att utveckla verksamheten. Ett ökat ansvar för en medarbetare med ”händerna bundna” kan väl bara skapa frustration.
I en verksamhet där ledning likväl som medarbetare arbetar för att skapa ett konkurrenskraftigt koncept krävs troligen ett delat engagemang och ett delat ansvar. Genom detta utvecklas ett utrymme som tillåter synpunkter och som leder till kreativitet och det leder i sin tur till en verksamhet med möjligheter.
Hur är det för dig?
Vad gäller för ”din” verksamhet?
Detta är en krönika. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.