Tufft att kombinera arbete och privatliv

FÖRDJUPNING: REPORTAGE2007-06-18

Att pussla ihop arbetslivets krav med privatlivets är knepigt. Löneutveckling, karriärmöjligheter och arbetsorganisation måste fungera för alla. Följ med till två arbetsplatser med helt olika förutsättningar: postterminalen i Sundsvall och Vägverket i Härnösand.

– Vi är tre kompisfamiljer som hjälps åt, berättar Susanne Jakobsson, postsorterare vid postterminalen i Sundsvall. Våra barn är i samma ålder och när de ska på olika aktiviteter – jympa, simskola och sånt – turas vi om att skjutsa dem dit.

Kollegan Tobias Björklunds familj får hjälp av mormor och morfar som ställer upp och ”vabbar” ibland.

–Vi hade kunnat vara utan barn men det vill vi inte, förklarar han bestämt.

En miljon brev om dagen

I den stora postterminalen, där vi står och samtalar, är det lugnt. Dagligen sorteras här cirka en miljon brev men nu, mellan klockan 14 och 17, är maskinerna tysta och ingen post förs runt med transportbanden. Bara några få anställda syns som förbereder nästa skift, då kommande postlaster ska tas om hand.

Här kretsar allt kring produktionen, som inte får störas. Den styr så gott som helt de anställdas arbete dygnet runt och efter den anpassas arbetstider och ledigheter.

Här är det verkligen fråga om att pussla med tider om arbetsliv och privatliv ska gå ihop – jobba, ta hand om barn, fixa lösningar när en familjemedlem eller äldre anhörig blir sjuk.

Tuff skiftgång

Alla som sorterar post jobbar skift mellan klockan 6 och 15 eller 16 till 22 med skiftbyte mitt i en vecka. Dessutom finns ett nattskift. Tre gånger i månaden har man dubbelinställelse i samband med skiftbyte. Då kommer ett kvällspass klockan 18–22 direkt efter ett morgonpass klockan 6–13.

Arbetsplatsträffar hålls varannan onsdag, i början av ett kvällspass. För Tobias Björklund ”blir det lite stressigt” att hinna vara med. Möten inför start av nya maskiner förläggs till lördagar, då ingen post sorteras.

Både Tobias Björklund och Susanne Jakobsson har noggrann veckoplanering i familjen. Om Susanne Jakobsson jobbar dag lämnar hon sexåriga dottern på dagis och sambon hämtar. När vi träffas har hon inte sett sin dotter sedan gårdagens morgon.

Det finns dock viss möjlighet att anpassa tiderna. För att dottern inte skulle behöva börja på dagis förrän vid två års ålder minskade Susanne Jakobsson sin arbetstid till 75 procent och jobbade enbart kvällstid i ett halvår efter sin föräldraledighet.

Under det halvåret, då hennes sambo delade upp sin föräldraledighet i timmar, möttes de i dörren – den ena på väg hem och den andra på väg till jobbet. De sågs mest under helgerna.

Sambon får flexa

Tobias Björklunds dotter Wilma är två år och när hon ska till dagis är det sambon som lämnar, eftersom hon har flextid på sitt jobb. Hans försök att anpassa arbetstiden har inte fungerat. Ändå tycker han att det är bra på postterminalen, eftersom det oftast går att hitta tillfälliga lösningar för tidsfrågan. Just i dag jobbar han in tid och slutar en timme senare.

– Det här är under en kort tid av mitt liv – får jag hoppas, säger Tobias Björklund och skrattar.

Efter föräldraledigheterna tyckte både han och Susanne Jakobsson att de halkat efter i löneutvecklingen. Susanne vet fortfarande inte om hon kommit i kapp – löner är inte något man talar om arbetskamrater emellan. Men Tobias vände sig till det lokala ST-facket.

– Än är jag inte i kapp men facket har lovat att det ska ske vid nästa lönerevision, säger han.

Karriärmöjligheter och utveckling i arbetet då? Utbildningar på nya maskiner, ja, svarar båda. Men i övrigt?

– Det kostar på det privata livet mer och det är hårt nog som det är, anser Tobias Björklund. Kanske det blir annorlunda när Wilma blir äldre…

”Omänskliga tider”

– För viss tid försöker vi tillsammans med facket individanpassa arbetstiden så att de anställda ska kunna lämna barnen till dagis, säger chefen för postterminalen, Hans-Olof Löfdahl.

Men det lyckas inte alltid. Gun-Inger Ström tycker att tiderna är ”ganska omänskliga”, framför allt ”dubbeldagarna”.

– Om jag lämnar min son på dagis onsdag eftermiddag före kvällsskiftet kan jag inte hämta honom förrän på torsdagseftermiddagen.

Efter föräldraledigheten gick hon därför ned i arbetstid och när hon har dubbel arbetsinställelse en dag i månaden måste hon ofta ta ut en semesterdag.

Hittills har postterminalen fått dispens från EUs arbetstidsdirektiv, annars hade det varit omöjligt med två inställelser samma dag och att ett morgonskift följer efter ett kvällsskift. Enlig direktivet ska det vara minst 11 timmars vila under en 24-timmarsperiod.

– Vi försökte ordna det på annat sätt men personalen vill inte arbeta enbart kvällar eller enbart förmiddagar, säger Hans-Olof Löfdahl. Här försöker vi också hitta lösningar så att så många som möjligt ska kunna arbeta heltid. I dag gör 77 procent av personalen det.

Förstående arbetsgivare

Arbetssituationen på Vägverket Region Mitt i Härnösand är mycket annorlunda jämfört med postterminalen i Sundsvall. Här finns möjlighet till flexibilitet i jobbet, inte bara på produktionens utan även på individens villkor.

STs vice sektionsordförande Anna Bengtsson har samlat ihop några ST-medlemmar i ett ljust och rymligt sammanträdesrum: Jan Wallin är projektledare och tvåbarnspappa. Maja Nolén, med den långa titeln ”transportdispenshandläggare”, väntar sitt andra barn. Annica Åberg, vägdirektörens sekreterare, och Inger Nilerdal, teamledare med personalansvar, har båda två tonåringar hemma.

Här finns, tycker de, en öppenhet från arbetsgivaren för att lösa småbarnsföräldrars problem med tider. Om arbetet tilllåter kan man arbeta hemifrån, något Maja Nolén ansökt om. Ganska snart kommer samtalet in på löner och karriärmöjligheter. Annica Åberg anser att hon halkat efter lönemässigt varje gång hon fått barn, men betonar att hon varit i en speciell situation.

– Jag vikarierade här under många år och avslutade ett vikariat varje gång jag fick barn. Men det har gått trögt att komma i kapp andra lönemässigt. Säkert ligger jag efter med tusenlappar och den eftersläpningen drogs jag med till för några år sedan.

Möten före klockan 15 

Jan Wallin känner inte igen den bild Annica Åberg ger och menar att det kan finnas flera orsaker till lönemässiga snedsitsar. Hans föräldraledighet har inte påverkat lönen negativt.

Maja Nolén instämmer och tycker att arbetsgivaren har ett ”sunt resonemang” också när en anställd behöver ”pussla” med tider om ett barn är sjukt. På hennes enhet har man förlagt möten så att de alltid slutar klockan 15, med tanke på ”dagishämtning”.

– Möten är annars en prioriteringsfråga, ibland måste man avstå. Och att delta i möten som innebär övernattning är svårt, säger hon.

Den som är föräldraledig kan lätt bli glömd i olika sammanhang, men här, får jag veta, ska alla chefer ha kontakt med sina medarbetare under föräldraledigheten.

Karriären då, påverkas den negativt av att man är småbarnsförälder? Nej, det är alla fyra ense om. Många chefer har ju själva småttingar – Inger Nilerdals chef fick faktiskt sitt chefsjobb under sin pappaledighet.

Slutade idrotta

Ska man klara både jobb och familj står och faller det med hur det fungerar hemma. Alla fyra har någon form av veckoplanering. Hemma hos Inger Nilerdal går man igenom de vuxnas tjänsteresor, barnens aktiviteter och fördelar skjutsningar och hämtningar. Hon arbetar deltid sedan 1995 och har kunnat fortsätta med det, trots att hennes barn fyllt tolv år.

Även Maja Nolén har valt att jobba deltid. Hon bor i Sundsvall dit resan tar 40 minuter och hon vill inte att hennes barn ska få så långa dagistider.

Ledig en dag i veckan

– Allt har sin tid, konstaterar Jan Wallin. När vi fick vår dotter slutade jag idrotta på elitnivå, därför att tiden inte räckte till för både träning, tävling och familjen. Ett naturligt val. Vem som lämnar på dagis hos oss beror på vem som kan göra det senast.

Han var hemma fem månader i sträck när familjen fick första barnet. I höst ska dottern börja på dagis och då ska han ta ut en dag i veckan under ett år. Inför det har han gjort upp med närmaste chefen hur många projekt han ska ta på sig för fyra dagars arbetsvecka.

En obligatorisk fråga är vilka ytterligare frågor som facket bör driva för att underlätta livspusslet. Men här blir det faktiskt tyst, tills Jan Wallin slutligen säger:

– Om arbetsgivaren fortsätter nuvarande linje är vi klart på rätt väg. Det gäller att vi får behålla det vi har och det måste facket slåss för.

Facket bevakar

Någon skriven policy att driva frågor för föräldralediga finns inte, enligt STs sektionsordförande Knut-Olof Åberg. Men de är med i lönerevisionerna och får lönepåslag som om de varit i tjänst.

– Det har kanske klickat i något fall men i stort har vi en förstående arbetsgivare, säger han.

Anna Bengtsson däremot har nog en känsla av att kvinnor halkar efter lönemässigt mer än män gör efter en föräldraledighet.

– Kvinnor har ofta lägre tjänster än män, men där könsfördelningen blivit jämnare på högre tjänster har också den här skillnaden minskat, säger hon.

FAKTA
Postterminalen i Sundsvall
Hanterar post inom Jämtlands, Västernorrlands och delar av Gävleborgs län. Antal anställda: cirka 200, av vilka 170 arbetar med postsortering. Antal ST-medlemmar: ett 70-tal.

Vägverket Region Mitt
Omfattar Jämtlands, Västernorrlands, Dalarnas och Gävleborgs län. Antal anställda: cirka 220, varav cirka 100 i Härnösand. Antal ST-medlemmar: cirka 140 i regionen.

Susanne Jakobsson<br>Foto: Ralf Bergman
Susanne Jakobsson<br>Foto: Ralf Bergman

Olika avtal på Posten och Vägverket

* Vägverket tillhör Arbetsgivarverkets avtalsområde. Inom Vägverket Region Mitt kan följande avtal påverka arbetssituationen: Flextidsavtal, avtal om distansarbete, avtal om förtroendearbetstid (mellan arbetsgivaren och den enskilde). Föräldralediga har ett föräldrapenningtillägg enligt avtal: Arbetsgivaren fyller ut mellanskillnaden mellan föräldrapenning och upp till 90 procent av lönen.

* Posten blev bolag 1994 och har som motpart arbetsgivarorganisationen Almega. Postterminalen i Sundsvall har ett lokalt arbetstidsavtal, som bygger på Postens centrala villkorsavtal. Det lokala avtalet är anpassat till en ojämn produktion under dygnet och till att terminalen är pilotterminal inom ESB (effektivisering av den samlade brevprocessen). Avtalet omfattar arbetet i själva terminalen.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA