Tar du med dig musiken till jobbet också, Larry?
Larry Forsberg är en i låtskrivarteamet Forsberg-Sjöberg-Wastesson, som fått med bidrag till tre Melodifestivaler. Han är också arbetsförmedlare i Gävle och ST-medlem.
Vad betyder mest av det som framgången fört med sig?
–Jag trodde att det skulle vara kändisskapet men istället är det bekräftelsen på att vi är bra, särskilt från människor i omgivningen. Bland det mest smickrande är när vi får brev från barn som sjunger våra låtar.
Vem skriver text och vem musik?
–Vi gör alla bådadera. Men vem som skriver vad beror på vem som har en idé och vad låten handlar om. Först gör vi musiken, sen texten. Ibland skriver vi »på stafett«. Det händer att jag gör en låt ensam men teoretiskt kan en majoritet avgöra om något ska ändras i den. Enligt vårt avtal äger vi alla lika mycket av det som skrivs.
Är du utbildad musiker?
–Nej, jag är självlärd och har spelat instrument sen jag fick gitarr i sjuårsåldern. Men jag är bättre på att skriva än att framföra låtar.
Vad säljer bäst?
–De låtar som har en tydlig idé. Det är nog en styrka att vi tre sinsemellan är så olika.
Hur då?
–Sven-Inge Sjöberg är romantisk och gillar stearinljus vackra stråkar. Lennart Wastesson älskar lite konstig folkmusik. Det han skriver har ofta en filosofisk tanke. Själv är jag nostalgiker, skriver gärna om »flydda dar«.
Hur startade ni?
–I 15 år hade vi eget åttamannaband och spelade rock och disko på högskolor, klubbar och liknande. 1998 koncentrerade vi oss på skrivandet och 2002 fick vi med »Hon kommer med solsken« med Östen med resten och »Kom och ta mig« med Brandsta City Släckers på Melodifestivalen. Vi vann inte, men våra låtar började spelas även av artister som tidigare varit ointresserade. Det visar vilken betydelse TV har. Och slumpen.
Slumpen?
–Vi hade skrivit Crazy in love för Jill Johnson och satt med under en repetition. Där var också Christer Lindarw som gjort hennes scenkläder. Under ett avbrott kom vi att prata, vilket ledde till att vi skrev »La dolce vita« för After Dark. Hade repetitionen flutit som den skulle hade han bara lyssnat av den och åkt…
Vad tjänar du mest på?
–Min hobby, men förmedlarjobbet är en grundtrygghet och jag får inspiration av att arbeta med människor. Just nu tjänar vi bra på musiken men det är för osäkert när man har villa och barn.
Hur klarar du att ha två jobb och att vara småbarnsförälder?
–Jag är en pusselmänniska, försöker vara alla tre samtidigt. Men pusslet blir aldrig färdigt… Under en period prövade jag att arbeta enbart med musik och att vara förälder. Resultatet blev att jag gick i morgonrock i två månader. Idag arbetar jag på förmedlingen på 75 procent och resten med musik och barn.
Hur länge kan du fortsätta med två jobb?
–Vet inte. Jag sade när jag var 20 att »rocka vid 40 vore patetiskt«. Nu har jag skjutit upp det till 60.