Svensk vd gillar danska överdrifter
I Danmark kan man faktiskt säga »håll käft!« till en kollega på ett möte. I Sverige ber man att få tala till punkt, men i båda fallen betyder det »avbryt mig inte«. Jag gillar kanske den danska stilen bättre, säger Postens vd Lars G Nordström.
Lars G Nordström kom till Posten från Nordea, där han ledde genomförandet av en nordisk bankfusion. Därifrån har han med sig insikten om att det kan bli kulturkrockar även i vårt nordliga hörn av världen. I Sverige vill vi fortsätta att diskutera en fråga tills vi är överens, når konsensus, konstaterar han.
– I Danmark bestämmer chefen när man har pratat ett tag. Hierarkin är starkare, man är artigare mot cheferna och följer direktiv. De fackliga strukturerna kan jag för lite om än, men jag skulle gissa att det är samma sak där.
En annan skillnad är att danskarna tydligare visar när de inte håller med, enligt Lars G Nordström. Man är mer högljudd i diskussioner.
– En dansk kan säga att det där var det dummaste förslag jag har hört. Det betyder inte att de faktiskt aldrig hört något dummare, utan att de vill hävda sin uppfattning. Det är mer överdrifter.
Danskar mindre omständliga
Själv tycker han om den danska öppenheten och deras mindre omständliga samtalsstil. Men det finns kanske också något att lära av den svenska modellen, där man noggrant penetrerar alla skäl för och emot.
– Och så tycker jag att danskarna kunde vara något mindre hierarkiska.
Hans utgångspunkt är ändå att de två arbetsplatskulturerna i grunden är ganska lika.
– Inte för att vi är svenskar och danskar, utan för att vi håller på med post- och logistikverksamhet och arbetar i likartade kommersiella och geografiska miljöer.
De kulturskillnader som finns måste man respektera, anser han. De duger i vart fall inte som argument för att inte gå samman och göra verksamheten i de två länderna mer enhetlig.
Svensk affärsmodell styr
Koncernen Posten Norden har fyra affärsområden, enligt en svensk modell som danska Posten fått anpassa sig till. Flera hundra personer har arbetat i gränsöverskridande projektgrupper för att bygga organisation, affärsplan och budget. Just nu granskas brevverksamheten i respektive land.
– Om man gör något bättre i Danmark ska vi tillämpa det i Sverige, och vice versa. Nyckelordet är »en« eller »ett« – vi ska använda en gemensam metod varhelst det är möjligt. Om några säger att det inte går, för så har vi inte gjort tidigare, ber jag dem att vänligen förklara för mig varför det inte går.
De skillnader som finns i service till allmänheten ger man sig dock inte på, i varje fall inte än. I Sverige är exempelvis alla postkontor nedlagda, men de hundra danska postkontoren finns inte på koncernstyrelsens dagordning, inte heller lördagsutdelningen av post.
Kan skillnaderna i service vara ett problem i sig?
– Nej, det tycker jag inte. Vill man ha postkontor får man kanske fortsätta med det. Och när det gäller lördagsutdelning skulle vi kunna ha det i Sverige också, problemet är snarast prisregleringen. Det finns många som vill ha post på lördagar, men det kostar betydligt mer än det vi får ta ut.
Skillnaderna i villkoren för personalen kommer inte heller att försvinna. Postkoncernen ska ha en gemensam personalpolitik, men olikheter som beror på lagar och avtal i de två länderna består. Det gäller bland annat principer för lönesättning, arbetsrätt, anställningstrygghet och pensioner. Men det finns en känslig fråga: bonusar eller rörliga löner, som funnits länge på danska Posten.
– Den danske ägaren säger att det går fint, och den svenske ägaren säger absolut inte – det är det moraliskt mest förkastliga som finns.
Så när den svenska företrädaren från näringsdepartementet möter sin danska kollega på bolagsstämman i vår kommer de att ha motsatta uppfattningar?
– Det kan bli så. Det är väl bra om de pratar med varandra innan dess, annars blir det ett – ett om de ska rösta.