Stelbenta regler retar flygledare

FÖRDJUPNING2007-02-06

Arbetstidslagen skyddar mot alltför stort övertidsuttag. Det är bra, tycker Christer Karlsson, ST. Men det har blivit svårare att ta ledigt och att få ihop scheman som passar individuella önskemål.

Det är inte bara arbetstidsreglerna som skapar problem, utan också att det saknas ett stort antal flygledare, förklarar Christer Karlsson, ledamot av avdelningsstyrelsen för ST inom flygledningen.

–Visst går det att göra scheman så att det passar en enskild person, men rent praktiskt är det nästan omöjligt då det måste stämma för hela enheten.

Han säger att flygledarna ofta bytte pass med varandra tidigare om de behövde vara lediga.

–Men det har blivit svårare då både man själv och den man ska byta med måste få ut sin dygns- och veckovila. Dessutom är vi så få. Vid vissa tillfällen vet man redan när man får schemat att det saknas två personer under ett pass.

Orsaken till personalbristen är, enligt Christer Karlsson, att Luftfartsverket stoppade utbildningen av flygledare under den nedgångsperiod som följde efter terrorattacken den 11 september 2001. Nu är utbildningen i gång igen, men han tror det kommer att dröja minst till 2010 innan alla vakanser är tillsatta.

Flygplatser kan tvingas stänga

Följden av de nya arbetstidsreglerna, kombinerat med personalbristen, kan bli att vissa mindre flygplatser måste stänga ibland, säger Christer Karlsson.

Själv jobbar han i flygledartornet på Arlanda. Där begränsas flygtrafiken när det saknas flygledare. Under januari har det skett ett par gånger i veckan.

–Då meddelar vi att vi bara kan ta emot till exempel 27 flygplan i stället för 40 under en timme. Det leder till förseningar eller inställda avgångar.

Han tycker det är bra att möjligheten att pressa personalen till ett högt övertidsuttag har begränsats. Enligt det centrala avtalet kan flygledarna tvingas jobba övertid upp till 200 timmar per år.

På Landvetter finns ett utbrett missnöje med de nya arbetstidsreglerna, säger Fredrik Follin, som är ledamot i STs sektionsstyrelse för de medlemmar som jobbar i flygledartornen.

–Även om alla inser att det är en skyddslagstiftning är reglerna snarare en försämring än en förbättring för vår del. Det är så många spärrar som träder in. Vi hade gärna sett att reglerna var mindre stelbenta.

Kan inte styra tiden själva

Markus Filipp, sektionens ordförande, säger att det är störst problem på de flygplatser som har bemanning dygnet runt.

–Många är missnöjda med att möjligheten att själv bestämma över sin arbetstid har försvunnit, förklarar han.

Tidigare jobbade man över om en kollega var sjuk eller försenad, men det går inte lika lätt i dag. Markus Filipp menar att det blir ett tungt ansvar för en flygledare att besluta om flygplatsen ska stänga eller inte.

På hans arbetsplats, Skavsta utanför Nyköping, var det nära ögat nyligen. Ett snöoväder gjorde att flygledaren inte kunde vara ensam i tornet. Denne har inte bara ansvar för vad som händer i luften, utan måste också kontrollera att start- och landningsbanor är fria från snö.

–Så länge allt går som det ska är det inte så klurigt. Men när det händer något som vi inte är vana vid, ökar belastningen väldigt mycket.

ARBETSTIDSLAGEN

*De nya reglerna, som fördes in i arbetstidslagen 2005, bygger huvudsakligen på ett EU-direktiv. Från årsskiftet gäller de fullt ut på den svenska arbetsmarknaden.

* Under varje sjudagarsperiod ska arbetstagaren ha minst 36 timmars sammanhängande vila.

* Minimiregeln är att varje arbetstagare ska ha 11 timmars vila under en 24-timmarsperiod.

*Veckoarbetstiden får inte överstiga i genomsnitt 48 timmar under en beräkningsperiod om 4 månader.

*EG-domstolen har slagit fast att jourtid, där arbetstagaren är skyldig att vara på arbetsplatsen, ska räknas in i de 48 timmarna.

*Det är ännu så länge oklart om det går att avvika från reglerna om 11 timmars dygnsvila och 36 timmars veckovila i kollektivavtal.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA