Ombudsman med ansvar för studerandefrågor: Marie Andersson

FÖRDJUPNING: MEDLEMSVÄRVNING2003-07-30

Marie Andersson arbetar som ombudsman med ansvar för studerandeverksamheten. Hennes ansvarsområde sträcker sig från Gävle till Luleå. Till sin hjälp har hon ett antal           studentinformatörer.

Av:  Christian Örjestål

Rekryteringen av studenter är en prioriterad fråga för ST, men det är viktigt att hela rekryteringskedjan fungerar.

– Vi tar hand om potentiella medlemmar och dem som redan är studerandemedlemmar. Vi anordnar föreläsningar, är med på arbetsmarknadsdagar och ser till att förbundet är representerat på skolorna. Sedan när studerandemedlemmarna kommer ut på arbetsmarknaden är det ytterst viktigt att någon tar hand om dem där. Vi försöker hjälpa till så mycket vi kan även där, säger Marie Andersson.

– Jag kan inte täcka upp alla utbildningar i Norrland. Därför har vi olika prioritet på skolorna. Luleå, Umeå och Sundsvall är de städer där vi lägger ned mest kraft, de är så kallade Prio 1-städer. Det är där vi har flest potentiella medlemmar.

Städer med mindre högskolor, eller med få utbildningar som riktar sig till potentiella ST-medlemmar, är Prio 2. Det innebär att ST inte har någon större verksamhet vid högskolorna i Östersund, Härnösand eller vid universitetsutbildningarna i Skellefteå. Idag har förbundet ungefär 1 500 studerandemedlemmar.

– Studerandeverksamheten började i ett projekt september 2001. Det första året använde vi till att bygga upp en plattform att stå på. Målsättningen nu är att vi ska nå ett medlemstal på 5 000 medlemmar till januari 2005.

Ombudsmannen med ansvar för studerandeverksamheten arbetar centralt med att ge stöd till studentinformatörerna. De har ungefär samma roll på skolorna som STs arbetsplatsombud har på arbetsplatserna.

– Mycket av mitt jobb går ut på att hålla kontakten med våra studentinformatörer. Speciellt om de har någon aktivitet på gång. Mycket av arbetet gör de helt själva men vi finns där som en stödfunktion. Sedan är det många studenter som ringer och har frågor om medlemskap och lön.

– Dessutom försöker jag hjälpa till med förbundets övriga verksamhet. Jag är med och föreläser om rekrytering när vi arrangerar grundkurser för arbetsplatsombuden, deltar på ombudsmannakonferenser och så vidare.

Andra fackförbund försöker att hitta nya vägar till studenterna. SKTF har till exempel arbetat med telemarketing för att rekrytera nya medlemmar. Än har inte ST börjat använda sig av just den tekniken.

– Eftersom verksamheten fortfarande är ny håller vi på och utforskar vad som fungerar och vad som inte fungerar. Fackförbund som jobbat mot studenter en längre tid har redan gjort sin ”trial & error” och de har hittat en bra form för sin verksamhet. Vi arbetar vidare för att hitta vår.

Fakta

ST har fyra ombudsmän med ansvar för studerandefrågor. Förutom Marie Andersson i Sundsvall finns det ombudsmän stationerade i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tidigare tillhörde de en regional enhet men nu är de placerade vid förbundets sekretariat.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA