Kassachefen hoppas på ny kundtjänst
Omlokaliseringsbeslutet är bra för Norrland, men inte för Lidköping, konstaterar Försäkringskassans kontorschef Hasse Rasetorp diplomatiskt.
För övrigt ser han positivt på förstatligandet av kassan.
– Tydliga direktiv från huvudkontoret i Stockholm är bra, framför allt för våra kunder, som har rätt att kräva att de behandlas lika i hela landet. Förhoppningsvis börjar vi också själva se oss som en enhet i Sverige och hjälper varandra över länsgränserna. Tidigare har varje länskassa varit som ett eget landsting.
På Försäkringskassan i Lidköping står hoppet nu till att få utveckla den telefonkundtjänst och Internet-support som redan finns där. Det skulle ge nya jobb till flertalet av dem som förlorar sina arbetsuppgifter till Östersund och Arvidsjaur, säger Hasse Rasetorp.
Telefonkundtjänsten i Lidköping ger idag service till halva Västra Götaland. Andra hälften servas från Ullevi-kontoret i Göteborg. Tillsammans sköter dessa kontor Internet-supporten för hela Sverige. Enbart föräldratjänsten används av cirka 200 000 personer.
Vid länskontoret i Västra Götaland tror man att dessa verksamheter kommer att centraliseras till fem, kanske sju orter i landet. Då borde Lidköping ligga bra till.
– Vår länsledning har dessutom beslutat att om det blir så, ska verksamheten byggas på i Lidköping på Ullevikontorets bekostnad.
Trots oron för framtida jobb är både invånarna i Lidköping och de anställda på Försäkringskassan friskare än riksgenomsnittet.
– Ett stort problem i Lidköping är att man har en hög andel långtidssjukskrivna arbetslösa ungdomar mellan 19 och 29 år. Försäkringskassan har därför fått en halv miljon kronor för att tillsammans med en forskare vid Göteborgs universitet kartlägga orsakerna, berättar Hasse Rasetorp.