Järnvägaren som kör tåg hemma i radhuset

FÖRDJUPNING2007-03-28

Ralf Fröberg, ST-medlem och huvudskyddsombud på Tågia AB i Stockholm, får inte nog av tåg på jobbet. Intresset för modelljärnvägar har nu fritt spelrum i utflyttade dotterns rum i radhuset.

Vad gör du på jobbet på dagarna?

–Jag är miljöhandläggare och kontaktman för våra kunder, både myndigheter och andra företag. Kunderna kan ibland undra vad vi gör i vårt miljöarbete, och vi rapporterar. Det kan till exempel handla om miljöfarligt avfall: gamla färgburkar, spillolja och tvättmedel till vagnar. Jag är även STs huvudskyddsombud för tjänstemännen.

Hur mycket har ditt dagliga arbete med tåg att göra?

–Vårt företag har avtal med Veolia, tidigare Connex, som driver trafik för tunnelbanor. Vi sköter allt underhåll på vagnarna. Det gäller även spårvagnar och arbetsfordon som är ute på nätterna och jobbar. Men mitt jobb handlar inte längre om att fysiskt stå och skruva på en vagn.

Hur väcktes tågintresset?

–Jobbet var bara en tillfällighet. Min barndomskompis jobbade på Storstockholms lokaltrafik, och de behövde folk för att reparera bromsutrustning på vagnarna.

–När det gäller modelljärnvägen så höll pappa på med radiostyrda modeller, han byggde från ritning och med lösvirke. Han hjärntvättade väl mig. Jag är genuint teknikintresserad. Egentligen började det med modellbåtar och flygplan. Sedan har man blivit duktigare med tiden.

Vad är tjusningen med just modelljärnväg?

–Alla stänger som går upp och ner, bromsljuden när du stannar… När man bygger modelljärnväg gör man allting själv. Man köper lösa hjul och bygger ihop en hel vagn med fönster och koppel och sådant. Sedan får du bygga hus, lägga spår, ordna mark och berg, dra elen så att det fungerar med växlarna. Men loken gör jag inte själv. Då måste man ha tillgång till maskinutrustning. Dit har jag inte kommit än.

Hur stora banor bygger du?

–Jag har rivit min gamla anläggning och håller på att bygga upp en ny, en industribana i större skala. Jag har precis gjort plattorna där jag ska lägga räls och bygga berg. Måtten just nu är 240 gånger 50 centimeter.

Hur många tåg och hur mycket räls har du?

–Jesus! Det är säkert bortåt 50 meter räls, med ett 30-tal växlar till. Lok och vagnar tillsammans är nog 30–40 stycken.

Vad tycker familjen?

–Jag har en väldigt förstående fru. Barnen har inte sagt så mycket. Däremot kan jag villigt erkänna att de tycker att jag håller på med lite väl mycket grejer. Jag har väldigt många hobbies. Jag åker motorcykel och renoverar gamla motorcyklar, bland annat en gammal svensk Rödqvarna från 1951. Sedan håller jag på med luftgevärsskytte, bågskytte, läderhantverk, gör egna knivar och bygger modellbåtar. Det är lite säsongsbetonat.

Blir du aldrig trött på tåg?

–Jo. Det går i vågor. Ibland låter jag modelljärnvägen vara. Då går jag hellre ut och skruvar lite på motorcykeln i stället.

På dagarna arbetar Ralf Fröberg på Tågia, på kvällarna kör han sina egna tåg.<br> Foto: SÖREN FRÖBERG
På dagarna arbetar Ralf Fröberg på Tågia, på kvällarna kör han sina egna tåg.<br> Foto: SÖREN FRÖBERG

ÄMNEN:

Kommunikationer
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA