»Historia var inte mer intressant än något annat«
Peter Lindström är lektor i historia vid Umeå universitet. Hans engagemang för sitt ämne har lett till att han tagit plats i styrelsen för Sveriges Historiska Förening.
Vad gör ni egentligen i Historiska föreningen?
– Syftet med föreningen är att öka intresset för forskning och studier kring historia. Den grundades redan 1880, och har ungefär 1 200 betalande medlemmar. Vart tredje år arrangerar föreningen ett nationellt historikermöte. Vi företräder också svenska historiker i olika internationella sammanhang. Jag valdes in i styrelsen i somras, men jag har tidigare varit med i redaktionskommittén för Historisk Tidskrift, som ges ut av föreningen och går till alla medlemmar.
Väcktes ditt intresse för historieämnet redan i skolan?
– Nej, i skolan var historia inte mer intressant än något annat ämne. Jag var mer inriktad på samhällskunskap då, och hade ett intresse av att göra något för att hjälpa »den lille mannen«. Så jag blev journalist under en period efter skolan. Men när tidningen lade ned redaktionen i Bjurholm, där jag jobbade, började jag plugga. Först läste jag filosofi och sedan historia. Och då blev jag fast.
Vad har du forskat om?
– Jag doktorerade på en avhandling om prästval och politisk kultur. Tidigare hade bönderna rätt att vara med och påverka tillsättningen av präster. Det var en av få saker som bönderna kunde påverka politiskt. Egentligen utgick väl valet av ämne från ett intresse för hur man gjorde politik förr. Avhandlingen handlade i huvudsak om åren 1650–1800. Mitt fokus som historiker har kommit att bli stormaktstiden och frihetstiden. Jag har också intresserat mig för kvinnors möjligheter att engagera sig politiskt förr. Under den här tiden kunde kvinnor få inflytande som änkor och hemmansägare. Det senaste projektet jag engagerat mig i är en jämförelse mellan den svenska och den danska regeringspolitiken under 1600- och 1700-talen.
Gillar du att undervisa studenter?
– Jag älskar undervisningen. Det är väl framför allt för att man bidrar till att förmedla kunskap. Man kan se hur studenterna växer och utvecklas över tiden om man får följa dem ett par terminer. Det är stimulerande att kunna sammanfatta och levandegöra något som är komplicerat och göra det begripligt. Jag har haft stor glädje av erfarenheten av att ha varit journalist, att kunna formulera meningar och kanske inte skriva så krångligt.
Vad gör du när du är ledig?
– Jag gillar att läsa böcker och umgås med familjen. Jag spelar gärna spel med barnen. Och så tycker jag om att lyssna på musik. Inte så mycket menuetter, utan hellre rock från sjuttiotalet.