Hellre funktionellt än klatschigt
Pensionsuträknarna är övertygade om att arbetet snart kommer att gå snabbare – när de vant sig vid systemet och kan det nya regelverket. Men mycket av trögheten beror på bristande funktionalitet i systemet och på att det inte är självinstruerande, förklarar Marianne Albertsson.
– Vi får varje dag samtal från handläggare som inte kan hitta fram till redan fattade beslut. Vad kan man ändra på för att få mer ”flyt” i jobbet?
– Lägg mer krut på funktionalitet och mindre på klatschig design, svarar Sylvia Seeberg.
Det är till henne arbetskamraterna går för att få hjälp med den nya tekniken. Hon är dessutom intresserad av ergonomi och jobbar hårt för att inte bli sittande vid sin dator alltför långa pass åt gången.
– Idag är det mycket klickande för att öppna och stänga alla menyer. Det hade varit bättre med färre bilder, färre undergrupper, och att man hade satsat lite extra på att det verkligen går att mata in alla ärendeslag.
Den största stressfaktorn är, enligt Sylvia Seeberg, bristande funktionalitet och svårigheten att göra några ändringar, t ex att räkna om en pension efter makens död, att höja ett pensionsbelopp eller att gå bakåt i tiden.
En brist som såväl Marianne Albertsson som Elsie Ericsson och Irén Carlsson tar upp är att det inte finns en enkel symbol, ett timglas på dataskärmen, som visar att maskinen arbetar. Nu händer det lätt att man trycker på ”slutför”-knappen två gånger och att det sker dubbla utbetalningar.