Färre anställda – fler inspektioner

FÖRDJUPNING: ARBETSMILJÖ2010-06-08

»Vårt arbete är på väg att bli ett löpande band. Kvaliteten försämras och det undergräver vår trovärdighet.« Jörgen Åberg, arbetsmiljöinspektör i Eskilstuna, är kritisk till utvecklingen inom Arbetsmiljöverket.

Av:  Torbjörn Svenson

Det är fredag morgon. Jörgen Åberg är på väg till Sundbyberg för att göra ett besök på Trafikverket. Han ska träffa Dick Rydås, som är olycksutredare. Ärendet har dragit ut på tiden.

Trafikverket har inte svarat på vad de tänker vidta för åtgärder för att undvika att det som hände 26 november 2008 inte händer igen. Vid det tillfället skulle ett entreprenadföretag avverka träd utmed ett järnvägsspår, men fel spår stängdes av och tåget körde in i avspärrningarna.

– Lokföraren hade visserligen fått information från driftledningscentralen att det fanns något på spåret som inte borde finnas där. Han hade saktat farten. När tåget nådde fram till avspärrningen var hastigheten låg, men händelsen kunde fått allvarliga konsekvenser, berättar Jörgen Åberg.

– Det var entreprenören som gjorde misstaget, men det är Trafikverket som gett tillstånd och därmed har ansvaret, fortsätter han.

Inspektörerna på Arbetsmiljöverket har fått krav på sig av ledningen att göra fler besök än tidigare, samtidigt som personalen minskat i antal.

– Målet är att 40 procent av arbetstiden ska vara utetid, säger Jörgen Åberg när han lämnar Eskilstuna på morgonen.

Han gör cirka 90 arbetsplatsbesök per år, vilket resulterar i 80 tillsynsmeddelanden. En del ärenden är snabbt avklarade, medan andra kan dra ut på tiden.

– Den längsta tiden för min del är ett ärende på Skavsta flygplats. Där ställde vi krav redan 2005 och har inte börjat närma oss slutet förrän nu, säger han.

Jörgen Åberg har varit arbetsmiljöinspektör sedan 2002 och arbetar sedan 2008 enbart med så kallade paragraf två-ärenden, som innefattar allvarliga olyckor och dödsfall. Han får ofta besöka arbetsplatser kort efter att det inträffat en arbetsplatsolycka. Men trots att det ofta rör sig om tragiska händelser, gillar han sitt arbete.

– Det är konkreta situationer som är intressanta att sätta sig in i. Nackdelen är väl att det är svårt att planera arbetet. Man vet ju inte när olyckorna kommer att inträffa, säger han.

Från nio till sex anställda

Jörgen Åberg tillhör Linköpingsdistriktet. Där har personalen minskat från 35 till 25 personer de senaste åren. Administrativa tjänster har tagits bort och antalet inspektörer har minskat genom naturlig avgång. Nedskärningarna började för ett och ett halvt år sedan då man drog ned på det centrala stödet.

I Eskilstuna, där Jörgen Åberg är stationerad, finns sex anställda. Tidigare var de nio.

– Vi har alltid varit vana vid att arbeta självständigt och personligen har jag inte märkt så mycket av neddragningarna, säger han.

Däremot kan han konstatera att inriktningen på arbetet har förändrats. I dag handlar det mer om kvantitet än om kvalitet, anser han. Det är inte alltid som man kan leva upp till de regler som finns för hur en inspektion ska utföras.

– Personalen på Arbetsmiljöverket är välutbildad och vi har viktiga arbetsuppgifter. Men många högutbildade har inte någon erfarenhet av arbete i produktionen. I dag görs många inspektioner utan att man specificerar vilka brister i arbetsmiljön som behöver åtgärdas. Det är inte bra, konstaterar Jörgen Åberg.

Kritisk till lönesättningen

Han ser det som en följd av det individuella
lönesystemet, som premierar de inspektörer som utför många besök. En del kommer upp i 120 inspektioner per år. Det ger mer betalt.

Det finns fler problem med systemet, anser Jörgen Åberg.

– Det har visat sig att de som jobbar nära sina chefer får bättre betalt än de som har sin arbetsledning på långt håll. Jag är inte emot ett individuellt lönesystem, men då ska vi också bedömas efter vad vi gör. Inte efter statistik eller godtycke. Som det är nu har våra chefer inte tid att sätta sig in vad våra inspektioner ger för resultat, säger han.

För att arbetet ska bli trovärdigt måste man specificera vilka åtgärder som behöver vidtas och följa upp ärendet tills man nått ända fram, menar Jörgen Åberg.

– Det är ingen konst att hitta fel. Det kan man göra på vilken arbetsplats som helst. Men man måste prioritera och ägna sig åt sådant som verkligen har en avgörande betydelse för säkerheten.

Gillar inte oanmälda inspektioner

En skillnad mot tidigare är att man i dag lägger större vikt vid ergonomi och psykisk arbetsmiljö än att förhindra arbetsplatsolyckor. Jörgen Åberg tycker att inspektörer med teknisk kunskap värderas lägre än beteendevetare.

– Visst är det angeläget med ergonomi och psykosocial arbetsmiljö, men det värsta som kan hända är ändå att det inträffar olycksfall och dödsolyckor i arbetslivet. Därför är det väldigt viktigt att ta tillbudsrapporteringen på allvar och se till att bristerna åtgärdas. Då har vi möjligheter att få ner olyckstalen. De flesta och allvarligaste olyckorna förekommer fortfarande inom industri och jord- och skogsbruk.

Men att göra oanmälda inspektioner är inget Jörgen Åberg förordar.

– Det blir lätt en aggressiv situation. Det är ärligare att ringa innan, menar han.

– De flesta arbetsgivare är väldigt uppriktiga när vi kommer ut på besök och försöker inte undanhålla någon information. Och även om det finns en del ögontjänare så kommer de ändå inte undan. Om de inte kan svara på våra frågor så kommer vi att ställa krav, förklarar han.

Jörgen Åberg är framme vid Trafikverkets järnvägskontor i Sundbyberg och kliver ur bilen. Dick Rydås tar emot i de nya lokalerna. De två företräder varsitt statligt verk och är båda medlemmar i ST.

Dick Rydås har jobbat som järnvägsinspektör i 18 år, började arbeta på Banverket 2008 och är numera olycksutredare på Trafikverket.

Han sätter fart på kaffeautomaten. Han har köpt bullar och föreslår att de går upp på taket för att njuta av försommarsolen medan de går igenom ärendet. De tar trapporna upp och slår sig ner i ett par stolar på taket med en storslagen utsikt över Stockholm. De resonerar lite om ärendet. Men värmen gör det svårt att koncentrera sig. Efter kaffet väljer de att sätta sig i ett ledigt kontorsutrymme några trappor ned
i stället.

Jörgen Åberg plockar fram handlingarna.

– Ni har varit svåra att nå, konstaterar han och börjar med att fråga varför Trafikverket inte har inkommit med något svar angående den felaktiga avstängningen av spåret.

– Vad har ni för rutiner för att sånt här inte ska hända? fortsätter Jörgen Åberg.

Lättsam stämning

Dick Rydås förklarar att han kollat upp ärendet och fått reda på att entreprenören som stängde av spåret blev ålagd att gå en utbildning och att denne inte fick utföra något arbete vid spåren förrän utbildningen var klar.

– Jag har hört talas om det, men det står inget i pappren. Svaret måste vara skriftligt. Jag har betalt för att vara envis, säger Jörgen Åberg med ett skratt.

Stämningen är lättsam. Men det innebär inte att Jörgen Åberg tar lätt på ärendet. Som arbetsmiljöinspektör har han stor makt. Han kan med ett enda penndrag stoppa verksamheten omedelbart. Men det är viktigt att inte missbruka den makten.

– Vi har haft mycket att göra beroende på omorganisationen till Trafikverket och alla problem med snön i vinter. Jag har sagt åt avdelningschefen att svara, men varför svaret uteblivit vet jag inte riktigt. Arbetssituationen har varit ansträngd, förklarar Dick Rydås.

– Lagstiftningen gäller oavsett väder och omorganisationer. Jag kommer att trycka på med en skrivelse till avdelningschefen, tydliggör Jörgen Åberg.

– När vi kommer ut på besök träffar vi ofta någon mellanchef som påtalat vad som behöver göras till sin chef, men sedan händer ingenting, kommenterar han.

Kräver skriftligt svar

Jörgen Åberg vill också ha reda på om Trafikverket gör någon kontroll av de entreprenörer man anlitar. Dick Rydås förklarar att entreprenörerna måste leva upp till vissa krav för att de ska få arbeta åt Trafikverket. Det finns reglerat i »Arbete vid spårområde«.

Jörgen Åberg plockar fram penna och papper och formulerar ett inspektionsmeddelande där det framgår att han vill ha ett skriftligt svar på vad Trafikverket har för rutiner och vad de tänker vidta för åtgärder för att den här typen av händelser inte ska upprepas.

– Om kraven uppfylls, kommer vi att avsluta ärendet. Om inte, kommer jag att höra av mig igen. Och om jag inte får något svar alls, kommer ärendet att gå vidare. Då blir det juridisk handläggning, förklarar han.

– Vi ska se till att du får ett skriftligt svar senast första juli. Det känns bra att komma fram till en lösning så det inte leder till ett förbud, säger Dick Rydås och tar Jörgen Åberg i hand innan de skiljs åt.

Jörgen Åberg
Jörgen Åberg

30 procent av medlen försvann

30 procent av medlen
försvann





När den borgerliga
regeringen tillträdde efter valet 2006 beslutades om en neddragning av anslaget
till Arbetsmiljöverket med omkring 160 miljoner kronor. Det motsvarade 30
procent av budgeten.


Myndigheten har tappat 90 inspektörer. Den administrativa
avdelningen har halverats, vilket fått till följd att man numera köper in vissa
tjänster utifrån för att klara verksamheten.


Antalet arbetsplatsbesök har minskat med en fjärdedel sedan
2006, och antalet inspektioner har minskat med en dryg femtedel. Målet är att
inspektörerna ska ha 40 procent av arbetstiden som »utetid« i december 2011.
För närvarande ligger utetiden på drygt 20 procent.


Arbetsmiljöverket
kommer i stället att satsa mer på information till företag om hur de kan
förbättra arbetsmiljön.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA