»Det är inte bara privat«
Det är inte nödvändigt att en arbetsplats har en nedskriven kärlekspolicy, tycker Carin Dannert, beteendevetare och managementkonsult. Men som medarbetare bör man informera sin chef om man inleder ett förhållande på jobbet. Och chefen måste våga prata om situationen.
Hon säger att det inte finns några enkla svar.
– Men många situationer att hantera.
För ungefär tio år sedan intervjuade Carin Dannert, personalchef och konsult inom HR-området, 40 chefer inom både privat och offentlig verksamhet om kärlek på jobbet. Hon har också egna erfarenheter.
– Det har nästan alla när man börjar prata runt. Och frågan bubblar ständigt upp. Jag hade kunnat göra den där studien i går.
Förutom att hon själv har haft en kärleksrelation med en arbetskamrat, har hon flera gånger varit chef över medarbetare som har blivit kära i varandra.
– Man ser ju lätt att kärleken kan ge en enorm energi! Men en gång bjöd jag faktiskt ett par på en fika och sa »grattis till att ni har blivit kära, men så här kan ni inte hålla på«. De blev ganska paffa faktiskt, men jag kände ingen tvekan i det fallet.
Paret hade pussats och kramats på jobbet och ägnat arbetstid åt sitt gemensamma bostadsletande.
– Det var ett väldigt kuttermutter. Och andra medarbetare kom till mig och beklagade sig. Då har man gått över en gräns.
Det är inte ovanligt att privata företag har en nedskriven policy för hur kärlek ska hanteras. Men Publikt har vid en rundringning inte hittat några statliga arbetsgivare med sådana regler.
Carin Dannert tycker inte att en arbetsplats nödvändigtvis behöver ha ett nedskrivet dokument. Däremot behövs en tydlighet: både chef och medarbetare måste kunna beröra frågan.
– Det kan kännas obekvämt. Vi är inte vana vid att en chef har åsikter om det som vi betraktar som privat. Men det är inte bara privat utan handlar om allas arbetsmiljö.
Vid ett annat tillfälle meddelade hon ett par att hon faktiskt ansåg att det var bäst att en av dem bytte arbetsplats eftersom de hade blivit ihop (»Det var speciellt eftersom den arbetsplatsen var så väldigt liten. Det blev en obekväm gruppering och de höll helt med mig«) – samtidigt som hon nu har två medarbetare som är ihop utan att det är några problem alls.
– Varje situation är unik och det är väl därför som många arbetsplatser saknar hårda policies.
Men på en punkt är hon tydlig: en medarbetare och en chef ska inte vara tillsammans. Risken för jäv och problematiska maktförhållanden är alldeles för stor.
– Det blir ofta lite famlande när man ska hantera de här frågorna, och det är inte så farligt. Det viktiga är att man ändå vågar sätta ord på situationen så att man kan se om det finns några svårigheter. Oftast kan man i så fall lösa dem tillsammans.