Blair går ”köksvägen”
Privatiseringen av det brittiska banverket slutade i dunderfiasko. Men Tony Blair ger sig inte. Han söker vidare efter nya driftsformer i gränslandet mellan privat och offentligt.
Närmast på tur i Blairs experimentverkstad står den jättelika statliga sjukvårdsförvaltningen NHS.
Idén går ut på att bilda ett antal stiftelsedrivna så kallade Foundation Hospitals som ska verka parallellt med de gamla NHS-sjukhusen. De ska drivas utan vinstintresse och styras av representanter från civilsamhället men utan statlig kontroll.
– Tony Blair tror stenhårt på detta och kommer säkert att driva igenom det. Sedan vill han fortsätta med skolan, säger den svenske forskaren Karl Palmås vid London School of Economics and Political Science.
Palmås utkom tidigare i år med boken Den barmhärtige entreprenören, som bland annat tar upp frågan om det går att kombinera sociala mål med kommersiella verksamhetsprinciper.
Planerna på att slå sönder det gamla NHS-systemet sker inte utan kritik. Bland de hårdaste kritikerna är det stora offentligfacket Unison, som sågar förslaget med fotknölarna.
Unison har lagt fram flera skäl emot Foundation Hospitals. Enligt facket innebär förslaget en köksvägsprivatisering, att man för in marknadstänkande i vården, att det blir dyrare, att det blir svagare ägare och att det skapar en skiktning i vårdkvalitet.
– Man talar om ett ”postnummerlotteri”. Din födelseort blir avgörande för hur bra vård du får, säger Palmås.
Blair får också kritik i sitt eget parti för att han sviker den traditionella synen på offentlig service. Även liberaldemokraterna är motståndare, medan Margaret Thatchers gamla toryparti gillar idéerna.
Annars kan man i Storbritannien på nära håll studera ett praktexempel på hur illa det kan gå när avregleringen får alltför fria tyglar.
En av toryregeringens sista insatser var privatiseringen av British Rail 1996. Det börsnoterade Railtrack tog över ansvaret för rälsen, sparkade två tredjedelar av personalen och fick snabbt problem både med kvalitet och säkerhet. Flera allvarliga tågolyckor på grund av eftersatt underhåll gjorde situationen ohållbar. En opinionsmätning 2001 visade att 76 procent ville att Railtrack skulle återinförlivas i offentlig sektor.
Riktigt så blev det inte, men förra året togs Railtrack ändå över av Network Rail, som är ett icke vinstdrivande företag som styrs av representanter för allmänheten.
– New Labour söker sig vidare på en medelväg mellan privat och offentlig drift. Det är ett stort experiment som inte testats tidigare, sammanfattar Karl Palmås.