"Värna högskolornas integritet"
Vi vill inte se att högre utbildning kommersialiseras och avgiftsbeläggs. Alla Sveriges invånare ska ha tillgång till utbildningen, oavsett livsvillkor, bakgrund och position i samhället, skriver avdelningsstyrelsen för ST inom universitets- och högskoleområdet.
Universitetskansler Lars Haikola hävdar att den högre utbildningen i Sverige bör ha fler finansiärer än staten i en intervju i Ekot den 31 maj i år. Vidare menar han att högskolorna bör satsa på färre utbildningar och koncentrera resurserna.
Universitetskanslern levererar en enkel lösning på en komplex frågeställning: högskolornas finansiering och fördelningen av de statliga anslagen. Visst är det så att verksamheten på landets universitet och högskolor snart kan vara underfinansierad. Vilka resurser staten väljer att investera i lärosätena är en politisk fråga. Enligt gällande regelverk står det dock lärosätena fritt att bestämma vilka utbildningar de ska anordna, beroende på lärar- och forskarkompetens. Kontrollmyndigheten utvärderar arbetet.
Den högre utbildningen har den strategiska uppgiften att tillsammans med andra offentligt och privat finansierade utbildningsanordnare försörja hela Sverige med kompetens. Forskningsbaserad grundutbildning samt självständig forskning och utveckling är centrala delar i denna strategiska uppgift.
Styrelsen för STs avdelning inom universitets- och högskoleområdet anser att lärosätena ska stå fria och värna sin integritet gentemot privatfinansieringens särintressen. Staten ska ha en fortsatt stark roll i finansieringen av den högre utbildningen och lärosätena en stark ställning i utformningen av program- och kursutbud utifrån kompetens.
Avdelningsstyrelsen vill inte se en utveckling där den högre utbildningen kommersialiseras och avgiftsbeläggs och där tillgången på utbildning är beroende av börsens storlek eller bostadsort. Alla Sveriges invånare ska ha tillgång till högre utbildning, oavsett livsvillkor, bakgrund och position i samhället.
Avdelningsstyrelsen för ST inom universitets- och högskoleområdet.
Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.