Tre förslag för att lösa tågkrisen

DEBATT: JÄRNVÄGEN2014-03-04

Låt bolaget Infranord bli en enhet inom Trafikverket, föreslår socialdemokraten Anders Ygeman.

Järnvägen är i kris. Inom loppet av två månader har två allvarliga tågurspårningar skett.

Medier rapporterar om allvarliga brister i järnvägsunderhållet. Trafikverket anger att antalet sträckor med nya fel som riskerar att utvecklas till urspårningsfarliga fel ökade med 181 procent mellan 2009 och 2012.

Att resa med tåg är säkert. Men ett misstankens frö har börjat gro – kan jag verkligen vara helt trygg när jag reser med tåg? Vad är det som säger att det inte är ett persontåg som spårar ur nästa gång?

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, M, svarar på kritiken om brister i järnvägsunderhållet med en axelryckning. Hon menar att avregleringen har gett oss »mer underhåll för pengarna utan att tumma på säkerheten och kvaliteten«.

Utan att tumma på säkerheten och kvaliteten? Den verklighetsbeskrivningen är det nog inte många som delar med ministern.

Vi socialdemokrater har under många år föreslagit större investeringar i järnvägen än regeringen, både i form av nya banor och ökat järnvägsunderhåll. Det är åtgärder som är viktiga, men som tar tid att genomföra.

Den akuta tågkris vi upplever just nu kräver andra lösningar. Någonting måste göras och det måste göras nu. Staten måste ta ett samlat ansvar för allt järnvägsunderhåll. För att lösa den akuta tågkrisen föreslår vi:

  • Det statliga aktiebolaget Infranord bör successivt omvandlas till en underhållsenhet inom Trafikverket. Underhållskontrakt bör i takt med att de löper ut överföras till denna nya enhet. Om Trafikverket bedömer att ett underhållsprojekt eller delar av ett projekt bör upphandlas så står det verket fritt att göra det.
  • Vi vill omgående skärpa tillsynen av järnvägen. I dag är det entreprenörerna själva som inspekterar kvaliteten på det egna arbetet. Det är en unik och osäker lösning. Trafikverket måste snabbt bygga upp kompetens för att inspektera säkerheten på de egna banorna och inspektera kvaliteten på entreprenörernas arbete.
  • Meddelarfriheten hos de anställda i järnvägsbranschen måste vara en central funktion för att öka säkerheten. I eventuella nya kontrakt för privata järnvägsentreprenörer måste meddelarfriheten skrivas in. Alla som jobbar med järnvägen måste kunna slå larm om säkerhetsbrister.

Järnvägens kris går ut över jobben. Såväl arbetspendling som industrins godstransporter drabbas. Det handlar om Sveriges framtid.

Vi socialdemokrater har satt upp ett mål om att Sverige ska ha EUs lägsta arbetslöshet år 2020. En väl fungerande järnväg är en förutsättning för det. Järnvägskrisen måste få ett slut nu.

Anders Ygeman, S, ordförande i riksdagens trafikutskott

  

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA